L'institut Gerbert d'Aurillac de Sant Fruitós estrenarà el proper curs el seu primer cicle fomatiu. Un cicle de grau superior dual -el que significa que tindrà una part formativa amb el treball directe en empreses- de tècnic en màrqueting i publicitat, però amb una especificitat. Els futurs alumnes rebran una especialització en el sector vitivinícola, i molt concretament en tot el producte que sorgeix de la DO Pla de Bages. Ahir se'n va fer la presentació pública, acte en què es va posar en relleu que el cicle neix d'una necessitat expressada per les mateixes empreses del sector a la comarca.

Lluís Virós, director de l'institut fruitosenc, va explicar que «el 80%, aproximadament, de les assignatures que tindrem són de publicitat i màrqueting. A les persones que facin aquest cicle se'ls ensenyarà a vendre, a ser un cap de vendes. Podran vendre qualsevol tipus de producte, perquè se'ls ensenyarà què és un pla de màrqueting, que és un pla de vendes, com es fa un estudi de mercat...». Però va afegir que, «com que és una proposta lligada al territori i a un producte concret, també se'ls ensenyarà els tipus de vi que hi ha, els tipus de vinya, com es conrea, com s'elabora el vi. Trepitjar el terreny per conèixer els tipus de raïm i de vi, conèixer bé el producte. El que es busca d'un venedor és que sàpiga vendre bé el producte que té entre mans, i per això cal que el conegui bé». Segons Virós, «partim del fet que moltes empreses ens diuen que els falten venedors amb formació i acaben agafant gent que parla bé, però nosaltres els oferim formar-se i conèixer bé un producte».

Els estudiants formats en aquest cicle tindran com a sortides laborals les de tècnic de màrqueting, en publicitat i en relacions públiques, organitzador d'esdeveniments de màrqueting, tècnic en estudis de mercat, agent d'enquestes i responsable de promocions de punts de venda.

El director dels Serveis Territorials d'Ensenyament, Antoni Massegú, va afegir que és un cicle que es fa amb la col·laboració de les empreses del sector (de moment hi ha confirmats el celler Mas de Sant Iscle i Abadal), «el que vol dir que en el segon curs hi ha determinats estudiants, no tots perquè els haurà de seleccionar el centre, que treballaran en aquestes empreses amb un contracte de pràctiques. I la idea és que la mateixa empresa pugui formar aquell treballador a partir de les necessitats que té».

Massegú incidia en el fet que aquest cicle atorgarà als alumnes «un perfil de tècnic superior en màrqueting i publicitat, però a més a més se'ls aporta un afegit de coneixement de tast de vins, vitivinicultura, que els permetrà conèixer a fons aquest producte».

En aquest sentit, la gerent del celler Mas de Sant Iscle de Sant Fruitós, Rosa Vilanova, subratllava que «no hi ha cap dubte que aquesta formació és necessària, perquè som en un territori que està fent una aposta ferma per la qualitat dels nostres vins, per l'enoturisme. Els vins s'estan fent bé, amb qualitat, però potser ens falta aquesta última fase que és saber-ho vendre millor. I primer cal conèixer bé el producte».

L'alcalde de Sant Fruitós, Joan Carles Batanés, afirmava que disposar d'un cicle formatiu respon a una llarga aspiració del municipi, i que s'han explorat diversos camins «perquè el que es té clar és que cal que tinguin a veure amb el que succeeix al territori». Segons Batanés, aquest grau superior té tot el sentit «perquè som una comarca amb moltes arrels en el món del vi, i que volem ser presents en el món. I aquí formarem professionals perquè puguem vendre allò que tenim».

Dos cursos, 2.000 hores

Aquest cicle formatiu en tècnic superior de màrqueting i publicitat en el sector vitivinícola arrencarà el curs vinent amb un màxim de 30 places (cal que com a mínim hi hagi 15 inscripcions perquè es posi en marxa). Constarà de dos cursos acadèmics amb un total de 2.000 hores de formació i tindrà un preu a l'entorn dels 360 euros per curs.

Com quee es tracta d'un grau superior, les condicions d'accés són o tenir titulació de batxillerat; o bé d'un cicle formatiu de grau mitjà, tenir 18 anys i superar la prova d'accés corresponent. També hi poden optar persones amb titulació universitària o que hagin superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys. Sense titulació s'hi pot optar a partir dels 19 anys i superant les proves d'accés.