Els passatgers del tren restaurat que ahir es van desplaçar de Sant Boi de Llobregat a Monistrol de Montserrat van viatjar sobre autèntiques peces de museu. Els vagons brillaven com si fossin acabats de fabricar. Res més lluny de la realitat. El recorregut del comboi ve de molt lluny, de final del segle XIX i principi del XX, ja que estava integrat per vagons que havien transportat passatgers a la línia que anava de Manresa a Guardiola de Berguedà, l´històric Carrilet, i a la d´Igualada fins a Martorell -encara en funcionament- durant bona part del segle XX.

Una nova aposta turística de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha portat de nou a les vies els vagons de trens antics per oferir als turistes que volen visitar el monestir de Montserrat una experiència singular, rememorar els viatges dels vells combois. Ahir se´n va fer el viatge inaugural. Operadors de turisme, amants dels trens, responsables de FGC, autoritats locals i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en van fer el trajecte.

El recorregut porta el viatger al lleuger sotragueig dels trens de principi del segle passat, però la recreació històrica va més enllà del comboi restaurat, i diferents actors interpreten els antics inspectors i vigilants per transportar els visitants realment a una altra època. En el trajecte de tornada es va servir un dinar amb plats de productes gastronòmics de proximitat a base de llom amb fulles de ruca, una torrada d´escalivada amb pernil, mel i mató i una galeta de torró. Un cop el comboi arriba a Monistrol, un tren cremallera espera els viatgers i els puja fins a la zona del monestir, on s´hi estan una hora i mitja.

Els viatgers d´ahir no podien deixar de contemplar l´interior dels vagons, que semblaven d´una pel·lícula d´època, i també miraven atentament, a través de les finestres, el paisatge, sobretot els camps i els boscos del Bages i el Baix Llobregat Nord, que podien veure plàcidament perquè la velocitat del tren no arribava als 60 quilòmetres per hora.

El preu per viatger és de 130 euros, i de 80 si s´0pta per no dinar-hi.

L´empresa que explotarà el negoci juntament amb FGC, Trentur, té la vista fixada, sobretot, en els creueristes que arriben a Barcelona i que no es volen perdre la visita al santuari. Tot i que l´oferta turística està oberta a tothom qui vulgui gaudir d´aquesta experiència singular, els responsables del negoci volen atreure grups grans per garantir un mínim de viatgers i així assegurar-se que ompliran els vagons. No se´ls escapa que els turistes que arriben a Catalunya amb un creuer o els estrangers que volen descobrir el país són els més proclius a pagar el bitllet per pujar al tren restaurat. L´atractiu que representa Montserrat per als turistes ha de ser el ganxo per garantir l´èxit de la iniciativa.

Alguns dels operadors turístics opinaven que l´oferta pot ser un bon complement per a un viatge a Barcelona, però que s´han de polir alguns aspectes.