L'estructura que fa de voladís en el tram final de la carretera que permet accedir a l'àrea del monestir de Montserrat presenta una imatge inusual. Una gran bastida que s'alça des del costat de la via del cremallera l'ha amagat parcialment. Es tracta dels treballs de rehabilitació d'aquest viaducte que, tal com ja va avançar aquest diari, té com a principal objectiu garantir la plena seguretat del pont, construït fa quatre dècades, però també, i com a intervenció més visible, aplicar alguna mesura que permeti camuflar la infraestructura i, en conseqüència, reduir l'impacte visual que té des d'una panoràmica general sobre el conjunt de la muntanya.

Operaris de l'empresa que portarà a terme el projecte ja han treballat des de fa uns mesos en el desbrossat dels baixos de l'estructura, ja que un dels punts principals és analitzar com està la base dels pilars. El que es farà amb aquesta operació és fer una revisió i un sanejament general de l'estructura (bigues, soldadures, fixacions...) i posteriorment fer-hi una intervenció perquè no quedi tan a la vista. Es tracta d'un entramat de bigues de ferro a la vista que s'assenten damunt d'uns fonaments de formigó situats sobre la roca al costat del traçat del cremallera.

Aquest viaducte es va començar a construir a mitjan dècada dels 70 del segle passat, i es va vincular a les obres de construcció i millora de la carretera de Can Maçana. Es tracta d'una passarel·la de 150 metres de longitud i d'uns 30 metres d'alçada respecte de la base al punt màxim. Es va posar en servei l'any 1976 i la seva construcció va permetre guanyar un espai molt important a l'entrada de l'àrea del monestir, a l'espai que va des d'on ara hi ha el restaurant fins a la plaça de sortida de l'estació del cremallera. Fins a aquell moment, en aquest punt només hi havia una carretera estreta a tocar de les parets del recinte monàstic. Amb l'estructura de la passarel·la -que es va fer amb coberta per aixoplugar els vianants que hi transiten des de l'aparcament- es va quadruplicar l'espai, de manera que es va guanyar amplada per al tram final de la carretera i per a una àmplia zona de pas de vianants (una part és on ara s'instal·len les parades dels matonaires).

El gros dels treballs que hi ha en marxa es concentrarà a la part inferior del voladís, és a dir, a l'estructura sobre la qual s'aguanta. El projecte té un cost previst d'uns 500.000 euros, dels quals la Diputació de Barcelona n'hi posarà 300.000; el departament de Presidència de la Generalitat 100.000 més; i el Patronat de la Muntanya de Montserrat els altres 100.000.