El Bages s'ha llançat de ple a l'aposta pel sector turístic i ha posat en joc un dels elements que ja funcionen en altres territoris: el de les experiències gastronòmiques. Experiències que van més enllà de la taula, tot i que els restaurants hi tenen un paper essencial, i porten el visitant a trepitjar el terreny on es conreen o s'elaboren els productes que donen personalitat i segell propi a aquesta gastronomia. Productes que, al Bages, ja estan molt identificats. I no són pocs.

Món Sant Benet va acollir ahir al matí un acte, amb agents turístics públics i privats, en què aquest menú turístic es posava a l'aparador. La majoria de les propostes ja estaven en marxa, però ara el que es concreta és una oferta conjunta, que posa de manifest la varietat d'opcions que la comarca ja pot servir al visitant. Amb quatre pilars: el vi, l'oli, els productes autòctons (agrupats en el Rebost del Bages) i, és clar, restautació.

En l'acte d'ahir també es presentaven els quadernets turístics amb què es vol atraure el visitant potencial per aquests camins gastronòmics, sota la denominació «Assaboreix-lo: el Bages, una terra per menjar-se-la». Per exemple, es proposen prop d'una desena d'experiències oleoturístiques, que van de visites guiades a finques d'oliveres, complementades amb tastos i maridatges, fins a rutes en 4x4 entre oliveres, vinyes i barraques, passant per cursos d'iniciació al tast d'olis, visites a molins i la possibilitat de participar en una collita d'olives amb esmorzar.

Catorze cellers de la comarca també ofereixen la possibilitat d'una descoberta amb visites concertades, i l'experiència de trepitjar el terreny vitivinícola del Bages se subratlla amb quatre alternatives. La ruta de les tines a peu de vinya, la descoberta del Pla de Bages a cavall passant pel Mas de Sant Iscle, un recorregut amb BTT o bicicleta elèctrica entre vinyes i cellers, i una ruta de les barraques de vinya.

L'oferta pròpiament gastronòmica es presenta a través de les cartes de 24 restaurants de la comarca, que, sota el paraigua col·lectiu dels Fogons Gastronòmics del Bages, ofereixen plats amb productes autòctons. En la presentació d'ahir es va fer un tast que va donar una bona mostra d'aquesta varietat, tant de producte propi com de possibilitats d'elaboració: calçots del regadiu de Viladordis, cigronets de Mura amb bacallà, pèsols amb cansalada Ral d'Avinyó, mongetes de Castellfollit del Boix amb careta Ral d'Avi-nyó i bolets, col verda manresana del regadiu de Sant Benet farcida de carn d'olla, arròs a la llauna amb costella Ral d'Avinyó, una interpretació del bacallà a la manresana d'Ignasi Domènech, assortiment de formatges ecològics de Sant Vicenç, i milfulles de mató de Montserrat. A la presentació es van poder tastar olis de les tres varietats autòctones: corbella, verdal Manresa i vera i, és clar, vins de la DO Pla de Bages.

El president del Consell Comarcal i de Bages Turisme, Agustí Comas, va destacar que l'edició i distribució d'aquesta oferta «demostra el nostre pas ferm a l'hora d'apostar pel turisme i d'unificar esforços entre tots els agents públics i privats per articular la nostra proposta turística». I hi afegia que «el turisme a la comarca ja no és un projecte a descobrir, ara és una realitat i hem de continuar desenvolupant i aprofitant el nostre enorme potencial».

De la seva banda, el conseller de Turisme del Consell Comarcal del Bages i president del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalu-nya Central, Josep Canals, expressava que «volem valorar la feina de pagès i fer visible aquests productes que són únics. La nostra línia de treball s'encamina a continuar oferint experiències turístiques, com en aquest cas vinculades a la gastronomia, per seguir difonent els nostres actius i les excel·lències del territori».