Els primers mesos de la sirena a Sant Vicenç han de servir per donar a conèixer les actuacions a seguir davant d'una emergència. Accions recollides en un document de protecció civil que ha de tenir cada poble i que preveu els diversos riscos possibles (com ara inundacions, nevades o sismes) i recull les necessitats del poble en qüestió en termes generals i concrets, per cada tipus d'emergència.

En aquest document es defineixen els rols en cas d'emergència, s'hi explica com actuar, hi ha un catàleg de recursos, equipaments i telèfons, cartografia... Durant un mes hi ha el període d'informació pública, en el qual la gent pot consultar el pla i demanar alguns ajustos que després s'estudien i es valora si s'hi inclouen.

El paper del Consell Comarcal

El Consell Comarcal del Bages crea aquests plans de protecció civil personalitzats per als municipis per encàrrec dels ajuntaments, i ara mateix en té 25 de gestionats; 4 de tancats i lliurats i 10 més d'elaborats i pendents d'entregar (encara treballa en els dels pobles del Moianès que abans formaven part del Bages). El Consell també dóna suport en simulacres, en els quals fa d'observador i explica què cal millorar. En casos de simulacres d'incendis forestals, directament els prepara l'organisme, que també gestiona els protocols d'emergència per activitats municipals que no tenen cap obligació marcada per la llei.

Aquesta acció s'inclou en el servei de protecció civil que ofereix el Consell per mancomunar els serveis als municipis amb menys de 20.000 habitants. En el cas de municipis més grans, se n'ha d'encarregar l'Ajuntament.