El ministeri de Foment va inaugurar ahir els dos trams construïts de la futura autovia B-40 (entre Olesa de Montserrat i Abrera, i entre Viladecavalls i Terrassa) sense establir encara cap data d'inici d'obres o de finalització del tram del centre, el que discorrerà entre Abrera i Viladecavalls. La construcció d'aquest tram del mig consistirà en la construcció de diversos túnels i viaductes que connectaran, definitivament, la comarca del Baix Llobregat amb la del Vallès Oriental i Occidental.

Fa un any que el ministeri de Foment va anunciar que la construcció dels túnels entre la zona d'Abrera i Viladecavalls s'iniciaria un cop s'hagués enllestit el tram de l'autovia B-40 entre Abrera i el barri de Can Vilalba (a l'altre costat del riu Llobregat), però les obres encara no han començat. Per la seva part, el ministre de Foment, José Blanco, va dir ahir durant l'acte d'inauguració de les parts construïdes que "continuarem avançant perquè la posada en servei del tram central, entre Abrera i Viladecavalls, sigui una realitat com més aviat millor". També va anunciar que "aquest mes de juliol sotmetrem a informació pública l'estudi informatiu de la part entre Terrassa i Granollers. Volem que el seu traçat sigui fruit del consens entre el govern espanyol i la Generalitat de Catalunya, així com també dels ciutadans i ciutadanes dels municipis per on hi ha de passar el futur traçat".

Amb la inauguració de les dues parts construïdes del Quart Cinturó, els vehicles les podran fer servir a partir d'ara per fer petits desplaçaments entre les poblacions o els barris que quedin a la vora i dins de la mateixa comarca. Per exemple, Abrera podrà utilitzar el pont sobre el riu Llobregat per connectar els barris que hi queden a l'altra llera, però de moment la B-40 no servirà com a eix d'unió entre cap comarca catalana perquè entre les dues parts construïdes les obres estan aturades. En aquest sentit, el portaveu d'Infraestructures de CiU al Parlament de Catalunya, Josep Rull, va criticar que "el ministeri de Foment, després d'un any de retard, posa en funcionament dos trams inconnexos del Quart Cinturó: Terrassa-Viladecavalls i Olesa-Abrera, la qual cosa posa de manifest els dèficits importants de gestió del ministeri a Catalunya, ja que haurem d'esperar dos anys més per tenir enllestits el conjunt del tram Abre-ra-Terrassa".

El ministeri de Foment ha destinat un total de 168 milions d'euros en la construcció d'aquests dos trams, que tenen una longitud conjunta de 7 quilòmetres. Un cop estigui enllestit tot el traçat de l'autovia B-40, serà una gran circumval·lació de Barcelona, que discorrerà entre Abrera i Granollers, passant per Terrassa. Donarà continuïtat a la A-7 i permetrà el trànsit de l'autovia a.2, que, procedent del centre de la península, s'adreça a la frontera francesa.