El túnel del Cadí ha estat una eina bàsica en la transformació del territori al Pirineu central, i ha obert grans expectatives de desenvolupament tant a escala local com de país. Aquesta és la conclusió compartida que van manifestar ahir a Bagà els diversos agents polítics i socials que van participar en els actes de commemoració dels 25 anys de l'entrada en servei d'aquesta infraestructura (el 30 de novembre del 1984), i que van disposar de la presència del president de la Generalitat, José Montilla, del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i del president de Túnel del Cadí, Josep Mir. També hi va haver nombroses autoritats públiques del territori, entre consellers comarcals i alcaldes, amb l'excepció de l'Ajuntament de Guardiola de Berguedà, que va rebutjar la invitació en considerar que l'acte s'hauria d'haver fet al seu municipi, atès que la meitat sud del túnel és al terme de Guardiola.

El president Montilla va definir el túnel "com un projecte de país, perquè ha suposat un procés de transformació sense precedents en aquest territori, i ha tingut un fort impacte sobre l'economia local i l'oferta turística i cultural". Més enllà dels beneficis que el túnel ha tingut per al desenvolupament del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell, Montilla va parlar del túnel com "una peça necessària a escala euroregional", i en aquest sentit va apuntar la necessitat "d'insistir en l'alt valor estratègic que té anar completant aquesta via", amb referència a l'eix E-9 entre Barcelona i París, tot i reconèixer que "falta una mica de voluntat política i alguns quilòmetres".

Per la seva banda, Joaquim Nadal es va fer ressò de la necessitat històrica que hi havia de construir aquest túnel, "i ara s'ha vist que hi ha un abans i un després per a aquestes comarques, tant pel que fa a les oportunitats de comunicació com de renda". Així mateix, va recordar els beneficis que ha suposat per als habitants del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell la gratuïtat del peatge, "molt necessària per als que hi viuen i en viuen", del túnel. També el president de l'empresa concessionària d'aquesta infraestructura, Josep Mir, va destacar les oportunitats que ha creat el túnel al territori.

Finalment, l'alcalde de Bagà, Nicolás Viso, va fer un repàs de la transformació progressiva de l'eix del Llobregat com a conseqüència de l'obertura del túnel, primer amb les variants dels pobles i després amb el desdoblament, encara pendent de completar. Va dir que "si no fos pel túnel, la realitat d'aquestes comarques seria molt diferent". En aquest sentit, Viso va apuntar que "ens ha acostat a l'àrea metropolitana", i ha transformat l'economia del Berguedà, "que sempre havia estat lligada al tèxtil i al carbó, i amb el túnel, s'ha pogut lligar als serveis".