L'Ajuntament de Castellar de n'Hug (Berguedà) instal·larà cables calefactors a tots el carrers del poble per escalfar-los en cas de risc de neu o de temperatures molt baixes i evitar així que es glacin. Cada any, el consistori d'aquest municipi, de només 150 habitants estables, ha de destinar uns 20.000 euros a netejar la neu de carrers i a reparar els danys que provoca la sal de desgel en els sòls empedrats. El projecte s'executarà en dues fases. La primera servirà per instal·lar aquest sistema de calefacció al 60% del poble, amb una inversió de 358.000 euros. Posteriorment es completarà a tots els carrers. Les obres s'iniciaran cap al mes de març i entraran en funcionament el pròxim hivern.

A Castellar de n'Hug hi ha censades unes 180 persones, però només 150 hi viuen de forma estable. D'aquestes, bona part són gent gran que, en cas de nevada, tenen moltes dificultats de mobilitat pels carrers del poble. El municipi està a 1.400 metres d'alçada i no és estrany que la neu hi sigui habitual molts hiverns.

Fins ara, per eliminar la neu dels carrers i evitar que es glaci s'escampa sal de desgel, ja que es tracta de carrers molt estrets on és difícil que hi puguin circular màquines per treure neu. A més, alguns d'aquests carrers no veuen pràcticament el sol en tot el dia i això en dificulta el desglaç.

El fet d'escampar sal pels carrers resol el problema puntual, però segons explica el regidor d'Obres, Salvador Juncà, provoca molts danys en el paviment, la majoria de pedra. Així, tant la reparació dels carrers com la despesa de sal de desgel i de maquinària per escampar-la representen anualment una mitjana d'uns 20.000 euros.

Calefacció soterrada

Per instal·lar aquest sistema de calefacció caldrà aixecar els carrers del poble i passar-hi cables calefactors a deu centímetres de profunditat. Aquests cables tindran uns dos centímetres d'amplada per mig d'alçada. Després només s'haurà de tornar a col·locar la pedra del paviment al damunt.

El sistema de calefacció s'activarà a través d'uns magnetotèrmics que donaran corrent als cables calefactors i que permetran que, més o menys en el termini d'una hora i mitja, els carrers s'escalfin. Així, si ha de nevar, s'activarà el sistema, de manera que l'escalfor del terra impedirà que la neu s'agafi i s'hi glaci. L'escalfament dels carrers es podrà fer de forma simultània o bé només en carrers concrets.

Segons Salvador Juncà, un cop pari de nevar, la calefacció es podrà aturar, de manera que no consumirà electricitat de forma permanent. De tota manera, explica, en el cas d'hiverns amb molta neu, es calcula que els costos de funcionament seran similars a la despesa en sal de desgel i en manteniment que hi ha en l'actualitat.

Un projecte que s'executarà en dues fases

La primera fase del projecte té un cost de 358.000 euros. D'aquest import, 300.000 euros es pagaran amb una subvenció del PUOSC de la Generalitat, mentre que la resta es cobriran amb un ajut de la Xarxa Barcelona Municipis de Qualitat de la Diputació de Barcelona.

En aquesta primera fase, que s'iniciarà passat l'hivern, s'intervindrà en els carrers més cèntrics del poble, en una superfície del 60% del nucli urbà. Concretament s'actuarà als carrers Barcelona, de Baix, de Dalt, en l'accés al barri de la Ribera i al Portell. En una segona fase, per a la qual encara no hi ha projecte, s'intervindrà a la carretera de la Molina i als barris.

Un vell projecte

Ja feia anys que Castellar de n'Hug projectava instal·lar aquest sistema de calefacció als carrers, però fins ara no ha estat possible executar-lo per manca de pressupost. Ara fa un any i mig, l'enginyeria Masvidal de Berga els va fer el projecte definitiu, que és el que s'executarà l'any 2010 amb els ajuts econòmics de la Generalitat i la Diputació de Barcelona.

Segons l'enginyeria que ha elaborat el projecte, Castellar de n'Hug podria ser la primera població catalana que cableja amb aquest sistema la totalitat del municipi. De fet, hi ha experiències similars en poblacions de la Val d'Aran, però només en trams concrets i no al conjunt de la població. A Andorra, Suïssa i Alemanya sí que hi ha poblacions que utilitzen aquest sistema de calefacció als carrers.