D.C.BERGA
Una claveguera a cel obert. Així és com defineixen els veïns de la barriada el Tossalet de les Forques de Berga, el tram sud de la Rasa dels Molins on van parar aigües negres barrejades amb aigües netes de la part alta de la ciutat. Aquest fet genera problemes de pudors i també de salubritat. En aquest darrer tram de la Rasa, que, de fet, és una riera, "hi ha rates com conills", han explicat fonts veïnals. Per això han denunciat públicament aquesta situació. Els veïns volen que les canonades del clavegueram que ara van a desembocar a la part sud, a cel obert, es canalitzin, fins a la zona dels horts dels Quaranta Pilans.
El consistori berguedà és conscient d'aquest problema. L'alcalde, Juli Gendrau, ha explicat que han requerit en diferents ocasions l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) de la Generalitat per tal que solucioni aquesta problemàtica. Amb tot, segons Gendrau, "la resposta de l'ACA ha estat treure's les mosques de sobre". El dirigent berguedà ha explicat que les competències en aquesta matèria són de l'ACA. L'alcalde de la ciutat ha explicat que els tècnics de l'ACA han visitat la zona en diferents ocasions, "de paraula et diuen que ho arreglaran, però quan arriba la resposta oficial ens diuen que és competència de l'Ajuntament". El consistori considera que en tractar-se de la canalització d'una riera ha d'actuar el Govern. Amb tot, l'alcalde Gendrau ha explicat que veient que, tot i les insistents reclamacions, el problema no s'arregla, "des de l'Ajuntament segurament haurem d'actuar subsidiàriament".
En el darrer ple municipal, celebrat la setmana passada, es va aprovar per unanimitat una moció d'ERC en què es demana a l'ACA que "doni compliment a la normativa vigent" i solucioni els problemes de canalització de la Rasa dels Molins. "Les competències les té l'ACA perquè la riera és seva". Esquerra va exposar les deficiències del clavegueram en aquesta zona i els problemes de salubritat que comporta. A més, van recordar que l'auditoria ambiental de la ciutat, feta en el darrer mandat, ja preveia "que calia solucionar aquest tema d'una manera urgent". En aquest sentit, des del grup de la CUP es van mostrar "escèptics" sobre la capacitat del govern per solucionar aquesta problemàtica, atès que el desembre del 2007 es van aprovar un paquet de mesures que va proposar aquesta formació, entre les quals ja hi havia solucionar el problema de les canalitzacions de la Rasa.