El pla de mobilitat d'Avià preveu la possibilitat d'incorporar-se a l'autobús urbà de Berga. Una petició que el consistori avianès ja va fer arribar a la capital de comarca fa un any, però de la qual encara "no hem obtingut resposta". Ho explica l'alcalde d'Avià, Ramon Orriols (PSC-PM), que entén que la falta de resposta "és un no". L'objectiu d'aquesta petició seria "millorar" les comunicacions pel que fa al transport públic entre el poble i la capital de comarca. En aquest sentit, l'Ajuntament de Berga es manté obert a futures ampliacions de la línia sempre que la petició vingui de la Direcció General de Transport de la Generalitat de Catalunya.

"És a l'ens al qual s'han de dirigir si en volen formar part, perquè en un cas així, el bus deixaria de ser urbà per passar a ser interurbà, i aquesta competència ja no és del consistori berguedà", va explicar ahir al respecte Ramon Bajona (CiU). Bajona, que és regidor de Governació de la ciutat de Berga, va afegir que "en aquest cas, si així es volgués des de la direcció general catalana de transports, amb el corresponent ajut econòmic, perquè ja traspassaria les nostres competències, estaríem perfectament oberts a parlar-ne".

L'autobús urbà de la ciutat de Berga ja ha fet l'any i mig de vida i té un total de 22 parades, 8 de les quals es van posar en marxa fa tot just un any. De moment, aquest servei de transport públic cobreix el 90 % del nucli urbà, i en diverses ocasions el consistori ha explicat que hi ha hagut estudis per ampliar-ho fins a indrets més dispersos del municipi, com Casampons, malgrat que s'aposta per un recorregut sencer "que no hauria de durar més de 45 minuts, i és complex aconseguir-ho en segons quines zones" (vegeu Regió7 del dijous 14 de gener del 2010).

El bus urbà de Berga va tancar, de fet, el primer any de vida amb 36.000 usuaris, una xifra que va fer que aquest servei fos valorat "molt positivament" per l'equip de govern de la capital berguedana, que va posar-lo en marxa el desembre del 2008, precisament amb l'objectiu de millorar els accessos als centres sanitaris i escolars de la ciutat, i també al polígon de la Valldan.

Al pla de mobilitat d'Avià, la incorporació a aquesta línia es veu com una part de la intervenció en la mobilitat urbana del poble "per millorar-ne la sostenibilitat, la seguretat i l'accessibilitat, i reduir-hi l'ús del vehicle privat, i fomentar així la qualitat de vida", segons l'alcalde Ramon Orriols. A més a més, fins i tot s'inclou la millora de l'entorn de la parada de bus conjuntament amb la introducció d'Avià a la línia de bus urbà de Berga com a suggeriment de l'Àrea d'Infraestructures, Urbanisme i Habitatge de la Diputació.