Des de ja fa un temps, Joan Carles Vilalta és al capdavant de la Direcció General de Turisme, òrgan dependent del departament d'Innovació, Universitats i Empresa (DIUE). Encara que tot sovint viatja arreu de Catalunya per saber de primera mà què cal per promocionar el territori, aquest berguedà sempre té temps per tornar a la comarca, per a la qual sempre té bones paraules. Considera les vacances un dret, però quan ell les té, contràriament, continua amb l'agenda atapeïda. Des del 2005 està en marxa el Pla Estratègic de Turisme, amb el qual es vol estructurar els potencials tangibles i els intangibles del territori. Fruit d'aquest treball, a la comarca del Berguedà hi ha noves senyalitzacions turístiques, com per exemple el del Pi de les Tres Branques, a Castellar del Riu, o bé el de la Patum de Berga, gràcies al Pla de Senyalització Territorial & Temàtica (Pla T&T).

En quin sentit pensa que ajuda el Pla T&T la comarca?

Considero que haver instal·lat aquestes senyalitzacions temàtiques posen en relleu el turisme al Berguedà.

Com valora el Berguedà com a destinació turística?

Crec que la comarca té un gran patrimoni cultural.

Així, doncs, veu la comarca com un territori amb molt potencial turístic.

Sí. El Berguedà té un important potencial turístic i poc aprofitat. Em vénen al cap diverses coses. Per exemple, al Baix Berguedà, hi ha les restes de les fàbriques i les colònies tèxtils al voltant del riu Llobregat. Aquesta tradició industrial és molt interessant. Encara que s'hi està treballant molt, penso que no s'està explotant al 100 %.

Un altre plat fort és el turisme de natura, amb el Pedraforca com a gran protagonista; o bé el turisme gastronòmic, reconegut mundialment. Cal recordar que la comarca del Berguedà és de les poques zones on encara es conserven ingredients i plats tradicionals, com per exemple el blat de moro es- cairat, el pèsol negre o bé la vedella amb bolets. Resumint, és una comarca a vessar de potencialitat i no hi ha ningú que no marxi d'aquí sorprès.

Fa propaganda de la seva terra.

I tant! I ja no tant com a director general, sinó com a company de feina i amic. Quan algú em ve i em diu: "vull anar al Berguedà, què em recomanes?", no sé pas per on començar. Els recomano això, allò, i vagin on vagin de la comarca sempre en tornen meravellats. El problema és que nosaltres mateixos no ens n'adonem.

Quines mancances té el Berguedà com a destinació per als turistes?

El problema és que no se'n fa una promoció adequada. No només això, però, sinó que també hi ha una mala articulació del producte.

Què vol dir?

Doncs que existeixen moltes iniciatives privades molt bones, però que queden en això: en un treball d'un sol.

I quina seria la solució?

La solució és molt senzilla: caldria saber-lo empaquetar i aleshores fer-ne una forta campanya de promoció. Dit d'una altra manera, el Berguedà hauria d'idear uns pacs en els quals el turista trobés ofertes diverses i variades per així gaudir de tot el que ofereix la comarca. Hem d'aprendre a vendre més bé el producte de qualitat que ja tenim. Mira, un exemple clar d'aquesta qualitat és el restaurant de Sagàs Els Casals. En aquest restaurant s'uneix la gastronomia de qualitat i el món rural.

Parlant del món rural, com veu vostè el turisme rural a la comarca?

Per al Berguedà, les cases de turisme rural són bàsiques. De fet, estem treballant en una categorització voluntària que penso que serà essencial per a aquest tipus de negocis. Serà de l'estil de les estrelles dels hotels, però amb espigues. D'aquesta manera, aquella casa que garanteixi la seva oferta, la direcció l'ajudarà a poder promocionar-se.

I quant a la resta d'oferta hotelera? Pensa que en caldria més?

Hi ha molta oferta, però sens dubte cal destacar el Berga Resort, que ha situat el Berguedà i la seva capital en el mapa. Així mateix, ben cert és que la demanda va creant oferta. I qui tingui un hotel o el vulgui obrir, cal tenir molt clar a qui es dirigeix. És molt recomanable definir molt bé el negoci i així assegurar-ne l'èxit. Quan al Berguedà creixi l'oferta hotelera i les altres ofertes es presentin correctament, hi haurà un molt bon negoci.

Continuant amb el Berguedà. Ha canviat el turisme a la comarca?

Sense cap mena de dubte. La gent va descobrint el Berguedà i cada vegada més ve més gent per quedar-s'hi. Abans teníem molts visitants que, per exemple, venien a passar un dia a la zona i després marxaven. O simplement era una zona de pas per anar fins a altres indrets. Això està canviant. Ara la gent s'hi queda i hi fa turisme.

I què hi troba?

Com ja he comentat, la comarca té molts punts forts. I sense anar més lluny, la Direcció General de Turisme està preparant un catàleg de les icones turístiques de Catalunya. I de les 116 que hi ha, el Berguedà té diversos representants de molt pes, tant tangibles com intangibles. La Patum, el Pedraforca, la Colònia Vidal i el Pi de les Tres Branques en són alguns exemples.

I què me'n diu, del santuari de Queralt?

Doncs mira, aquest és un exemple de lloc al qual abans la gent s'apropava a fer una visita durant un dia i que ara està desapareixent del panorama turístic. Igual que els rasos de Peguera, que fa 15 anys era un element turístic i econòmic ben important però que amb el tancament de les pistes d'esquí també s'ha anat perdent. La Direcció General de Turisme, i jo personalment, en som molt conscients i estem treballant durament per mirar d'arreglar-ho. Tant el turista com el visitant són essencials per donar a conèixer la comarca i és aquesta gent la que va veient la potencialitat del territori i la que, al cap i a la fi, la promocionarà.

A banda del catàleg d'icones i del Pla de Senyalització Territorial&Temàtica, en quins altres projectes esteu treballant a la Direcció General de Turisme on el Berguedà tingui cabuda?

Sincerament, tenim entre mans projectes molt diversos. Ara fa uns quants dies, dimecres passat, vam inaugurar una exposició al Palau Robert de Barcelona sobre la ruta del Pirineu Comtal. Aquesta es podrà visitar fins al dia 1 de novembre i, evidentment, Berga hi té un paper important com a comtat català que va ser. Un altre projecte en el qual estem treballant i on el Berguedà també apareix és la guia de calls jueus de Catalunya. Ens oblidem que la capital berguedana té un call excepcional a la zona del nucli antic! Hi ha un munt de projectes on apareix la comarca. El Berguedà és ple de patrimoni tangible i intangible i aquest últim és culturalment molt ric i, per tant, també s'ha de promocionar. De fet, la Direcció General també vam crear un mapa de Catalunya sobre els elements tangibles i intangibles del territori català i he de dir que el Berguedà és una de les zones que té punts intangibles bàsics i molt importants, que tenen molta força.

Finalment, com ha afectat, en general, la crisi en el turisme?

Pel que fa a la mala situació econòmica, es va tocar fons clarament l'any passat. Tot i així, el turisme és un dret social. El concepte de "em mereixo les vacances" existeix. La gent, per poc que pugui, no se n'està, i això són notícies molt esperançadores. Aquesta millora, però, segurament no serà un procés constant. Pel que fa al turisme a Catalunya, penso que enguany serà un any correcte. Personalment considero que la comarca del Berguedà té moltes possibilitats de sortir-se'n si completa la seva oferta turística. Té molts punts forts, ofereix qualitat i varietat, només cal treballar durament per tal de presentar-la amb l'embolcall adequat.