Paradoxes de la vida. El que en el seu dia va costar sang, suor, llàgrimes i una inversió de 4 milions d´euros, ara és un atractiu en entredit perquè és deficitari. El Tren del Ciment, un projecte somiat a la Pobla i Castellar de n´Hug des de la dècada dels 80 del segle passat i que es va posar en marxa l´1 de juliol de l´any 2005, després d´una interminable llista d´atzucacs, perd diners. Per això Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) està buscant la manera que sigui rendible. De moment no es planteja la seva continuïtat, i per això no es tancarà com ha passat amb altres equipament com l´aeri d´Olesa.

«No entra en els nostres plans tancar-lo». Així ho ha assegurat a Regió7 Enric Ticó, president de FGC. Però en un context de dura crisi com l´actual, el Govern «no ens podem permetre el luxe de continuar perdent diners en aquest servei ». L´any 2011, el Tren del Ciment va generar pèrdues per valor de 98.101 euros, una mica menys dels 104.700 dels que preveien els seus gestors. Tot i haver-se registrat menys pèrdues de les que comptaven, es tracta d´unes xifres deficitàries que no són acceptables. El tren va tenir uns ingressos de 72.900 euros i en canvi unes despeses de 171.000 euros. Ticó ha assenyalat a aquest diari que «és molt difícil disminuir despeses», perquè el que hi ha ara, tres treballadors, és el mínim imprescindible per poder prestar el servei.

Per això l´executiu ha encomanat al seus tècnics que dissenyin fórmules per treure més rendiment d´un recurs que té la sort de ser molt més que un simple atractiu turístic: és una aposta estratègica per al reequilibri territorial de l´alt Berguedà. Per això, FGC és sensible al que suposa aquest equipament per a la zona: «volem reflotar el Tren del Ciment», ha assegurat Enric Ticó. Per fer-ho, han demanat el suport econòmic de la Diputació. I també que els ajuntaments per on transcorre el trajecte ferroviari, la Pobla de Lillet i Castellar de n´Hug, s´hi impliquin. «No els demanen diners», ha detallat Ticó. El que se´ls ha plantejat és que aportin idees perquè el Tren del Ciment generi més ingressos, perquè sigui més conegut i l´utilitzin més persones. A més, Enric Ticó ha assenyalat la necessitat que els consistoris esmentats també s´involucrin en el seguiment i l´execució d´aquest pla. Aquest treball també hauria d´apuntar les causes de la davallada del nombre de viatgers, que el 2011 va ser de 18.006, el 26% menys amb relació a l´any 2010. També és la xifra més baixa de viatgers que ha registrat mai el tren.

Tot i la difícil situació, Enric Ticó ha llançat un missatge de confiança en aquest equipament per part de l´executiu català: «no ens rendim». El president de FGC ha dit que cal saber treure el suc del fet que el Tren del Ciment sigui «l´únic exemplar de tren industrial de Catalunya, hem de saber-ho vendre millor». Sigui com sigui, el Tren del Ciment obrirà portes el 31 de març i fins al 4 de novembre. I la previsió és que mantingui congelats els preus dels bitllets.