Recorda el nom del doctor que la va operar del maluc quan tenia 50 anys i el dia que va caure al passeig de Pere III de Manresa. Rosa Rubinat té el cap clar, i a part d'algunes despistades, ella insisteix a continuar fent una vida normal dins de les seves possibilitats. Té 91 anys, viu sola a Berga i, després d'algunes operacions i els problemes d'artrosi, té dificultats per caminar. De tota manera, continua movent-se i fent exercicis per no perdre més mobilitat. Des de fa quatre anys és usuària del Servei de Teleassistència que ofereix la Diputació.

Rubinat assegura que se sent acompanyada i segura. "Jo intento fer la vida tan natural com sigui possible, però evidentment hi ha coses que no són com fa vint anys enrere, i sort en tinc d'aquesta ajuda i també de la dels serveis socials de l'Ajuntament", argumenta. Rep la visita dels tècnics del servei de teleassistència de manera regular, però, a part, ella pot reclamar la seva ajuda sempre que li faci falta prement el botó del penjoll que porta al damunt tot el dia. "Amb aquest estri estic molt més tranquil·la, perquè, per exemple, ja he caigut unes quantes vegades i de seguida em vénen a ajudar", explica. A més, "a vegades quan necessito explicar alguna cosa o tinc algun problema, també els puc trucar i m'atenen molt amablement".

Segons Feli Romero, la tècnica de la unitat mòbil, "la majoria de sortides que fem són per caigudes, però a banda també fem un control a través de trucades i visites per assegurar-nos que tot funciona correctament". Fa uns mesos, la Diputació ha posat en funcionament noves eines per complementar el servei que ja s'ofereix. Un d'ells el té instal·lat Rubinat a casa seva. Es tracta d'un detector de gas, que fa saltar l'alarma en cas de fuita. "Alguna vegada m'ha passat de deixar-me el foc encès, però ara ja no corro perill", ressalta la usuària.

Segons Romero, "cada usuari és un cas diferent, i per això hem d'estar segurs de quines són les seves necessitats principals". A banda d'aquest dispositiu, també instal·len detectors de mobilitat per saber si una persona fa moltes hores que no s'ha mogut.

En el cas que hi hagi una emergència i els usuaris premin el botó però no responguin a la trucada, immediatament s'activa el protocol i el dispositiu d'emergència es desplaça al domicili. Romero remarca que el servei és per a tots els dies de l'any i les 24 hores del dia.