El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest divendres davant alcaldes del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell la proposta per ampliar la C-16 entre Berga i Bagà per garantir la seguretat viària i millorar-ne la capacitat. Vila ha anunciat que es farà una inversió de 100 MEUR i que entrarà en funcionament d'aquí a quatre anys. L'obra preveu la construcció d'un tercer carril reversible de 21 quilòmetres, que comptarà amb una barrera de separació que es pot desplaçar en funció de les necessitats del trànsit. Pel conseller, es tracta d'un projecte "propi dels temps moderns", ja que els nivells d'utilització de la via "no justifiquen el seu desdoblament a curt termini".

Amb l'objectiu de millorar la seguretat de la C-16 entre Berga i Bagà i també la fluïdesa de circulació, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest divendres a la capital del Berguedà un projecte que preveu construir un tercer carril en un tram de 21 quilòmetres i que suposa una inversió de 100 MEUR. Segons ha apuntat el conseller, es tracta d'un projecte innovador i pioner a Catalunya i a l'estat espanyol, ja que només hi ha experiències similars a Itàlia, Gran Bretanya i els Estats Units. La redacció del projecte es licitarà la setmana vinent i l'obra entrarà en servei d'aquí a quatre anys.

Segons Vila, es tracta d'una "proposta ambiciosa que incorpora intel·ligència" i que suposa "una millora significativa en la seguretat viària i també permet donar major capacitat a les puntes de trànsit dels caps de setmana i de la temporada de neu". Pel conseller, el projecte és "propi dels temps moderns" perquè "hem d'optimitzar els recursos escassos en les infraestructures". El projecte aparca de moment un possible desdoblament d'aquest tram de la C-16 -que estaria valorat en 700 MEUR-, ja que, segons Vila, "els nivells d'utilització de la via no el justifiquen a curt termini". Amb tot, el conseller no ha descartat que aquest plantejament es pugui fer més endavant.

Un tercer carril reversible amb una barrera de separació mòbil

Concretament l'actuació consisteix en la construcció d'un tercer carril en el recorregut de la C-16 que va des del nord de Berga fins a l'inici de la concessió del túnel del Cadí, a Bagà. Segons ha detallat Vila, aquest tercer carril serà reversible i s'utilitzarà en un sentit o en un altre de la circulació en funció de les necessitats del trànsit. Es tracta d'un sistema que s'utilitza a Itàlia i Gran Bretanya per facilitar el moviment de vehicles entre les àrees residencials i els grans centres de negocis.

Per separar els dos sentits de la marxa amb seguretat, el projecte preveu construir un sistema de barrera mòbil de formigó. Una màquina desplaçarà transversalment la barrera de formigó d'un costat a un altre en funció del carril que es vulgui obrir. Segons el departament de Territori i Sostenibilitat, l'operació per moure la barrera es pot dur a terme sense interrompre el trànsit i tindria una durada màxima de dues hores.

Actualment la C-16 entre Berga i Bagà ja compta amb diversos trams que tenen un tercer carril i, per tant, el projecte els aprofitarà. L'obra també comporta l'adaptació d'aquests trams i l'ampliació de la calçada on hi ha dos carrils. A més, s'eixamplaran els cinc túnels i diversos viaductes que hi ha entre les dues ciutats.

Millores viàries a curt termini

D'altra banda, Vila també ha anunciat aquest divendres una actuació de seguretat viària a curt termini que s'executarà durant el 2015 en un tram de 15 quilòmetres entre Berga i Guardiola de Berguedà. Els treballs, valorats en 2 MEUR, tindran com a objectiu revisar el ferm i la senyalització i també redistribuir els carrils de la calçada per facilitar els moviments dels vehicles amb seguretat. Entre les actuacions, destaca la millora de la senyalització vertical, horitzontal i d'orientació i es també els treballs d'abalisament.

Resposta a una demanada del territori

L'alcalde de Berga i delegat del Govern a la Catalunya Central, Juli Gendrau, ha remarcat que el projecte que ha presentat aquest divendres Santi Vila "compleix les mesures que hem demanat sempre des del territori" i, a més, considera que "té un respecte amb l'entorn del medi, un valor positiu que a la comarca sempre posem en alça". Per Gendrau, és un projecte "possibilista" per "donar resposta a la demanada de millora de les infraestructures" del Berguedà.

De la seva banda, el president del Consell Comarcal del Berguedà, Sergi Roca, ha apuntat que la C-16 és una carretera "molt important" per a la Catalunya Central i, segons ell, "tenia uns dèficits que s'havien de solucionar i que repetidament hem demandat al departament de Territori i Sostenibilitat". Per això, Roca considera que amb aquesta mesura "s'ha escoltat" el territori i celebra que es tiri endavant un projecte "possibilista" davant "d'un projecte -el desdoblament- que té un cost superior als 700 MEUR i que sabem que és difícil que pugui tirar endavant".

Qui ha estat més crític amb l'anunci de Vila ha estat l'alcalde de Bagà, Nicolas Viso. Segons el batlle, el projecte s'ha fet "sense la implicació del territori" i ha lamentat que "com a alcalde de Bagà avui és la primera notícia que tinc d'aquesta proposta". Tot i assegurar que abans de valorar el projecte se l'hauran d'estudiar amb deteniment, Viso ha criticat que "està més pensat per les anades i tornades a la Cerdanya i potser s'ha deixat de banda pensar amb el territori". "Això de posar una barrera 'New Jersey' i obrir dos carrils direcció a la Cerdanya els divendres i dos carrils direcció Barcelona els diumenges em sona molt que volen solucionar un problema de mobilitat en l'època d'hivern".