El RES és una moneda social per impulsar el comerç local que enguany es podria implantar al Berguedà. A Catalunya la promou l'empresa Social Currencies Management SL, sorgida de la Universitat de Girona el 2012. Des d'aleshores, a les comarques gironines s'ha creat una xarxa de 400 establiments i té més de 2.800 clients particulars. L'any 2013 es van realitzar més de 22.000 operacions, que van generar un volum de negoci d'1,6 milions d'euros. Ara la moneda s'estén a la resta de Catalunya i a l'estat espanyol.

Un RES equival a un euro però l'usuari actualment rep el 30% més del seu valor. És a dir: per 100 euros rep 130 RES. Aquesta moneda -en realitat és una targeta de plàstic que es recarrega amb euros del comte corrent on line- només es pot gastar als comerços que s'hagin adherit a la xarxa.Els RES de més que es donen pels euros surten del 3,5% de comissió que paguen els botiguers adherits. D'aquesta manera, els promotors volen incentivar les compres al comerç local, segons han explicat a aquest diari Eduard Alonso i Sofia Figueras, de l'empresa que gestiona la moneda complementària. Ahir, ambdós es van entrevistar amb Sergi Roca, president del Consell Comarcal del Berguedà, Jacint Alarcón, president de l'Associació d'Empresaris i Comerciants de Bagà i Jordi Fernández, president de Xarxa Tecnològica a l'Abast. Alarcón i Fernández creuen que la iniciativa és "molt interessant" tant per incentivar les compres als petits comerços com pel fet que els usuaris reben més valor pel seus euros i, per tant, tenen més capacitat adquisitiva. Un fet a tenir en compte ja que podria ajudar persones a l'atur o amb pensions baixes, han dit Alarcón i Fernández. Per la seva banda, el president comarcal també creu que es tracta "d'una iniciativa interesant" que "s'ha d'orientar des del punt de vista comarcal". Amb tot, Roca ha dit que realment "els que ho han de veure interessant són els comerciants". Personalment creu que la introducció del RES al Berguedà podria afavorir el petit comerç i fidelitzar els seus clients.