El servei de deixalleria mòbil de Gironella ha tancat l’any amb les millors xifres des que va implantar-se el servei, el 2011. El sistema de bonificacions en el rebut anual de les escombraries i l’augment de la periodicitat del servei han fet que 203 famílies hagin utilitzat la deixalleria mòbil que un cop al mes s’instal·la a la plaça de l’Estació. La xifra suposa un augment de l’11,5 % respecte de l’any anterior, i de més del 20% des del 2012, quan es van començar a comptabilitzen els usos.

El regidor de Sostenibilitat de l’Ajuntament de Gironella, Josep Maria Castellà, valora positivament els resultats. Més que l’augment del nombre d’usuaris, que també és positiu, en destaca la fidelització i el creixement de la freqüència d’ús. Segons les dades, dels 203 gironellencs que l’any passat van utilitzar alguna vegada el servei de deixalleria mòbil, 143 (70 %) ho van fer 11 o 12 vegades, és a dir, pràcticament cada mes. I és que durant el 2015 la deixalleria ha augmentat la periodicitat i visita el municipi una vegada al mes (en lloc d’un cop cada dos mesos com s’havia fet els tres primers anys).

L’alcalde de Gironella, David Font, assegura que totes les lectures són positives i creu que l’al·licient de les bonificacions en el rebut d’escombraries ha fet que més gent prengui consciència de l’ús de la deixalleria. Cal recordar que des del 2012, «per potenciar aquest servei i evitar que les illes de contenidors es convertissin en abocadors incontrolats», es va impulsar aquesta iniciativa pionera, que premia amb descomptes els veïns que més fan servir la deixalleria. Segons els barems del 2016, que es mantenen respecte dels del 2015, als gironellencs que utilitzin la deixalleria entre 11 i 12 vegades se’ls aplica el 10 % de descompte; si hi recorren entre 7 i 10 cops, el 8 %; i entre 3 i 6 cops, el 6 %. Les persones que el fan servir menys de tres vegades no tenen cap bonificació.

Tant Castellà com Font valoren positivament l’evolució, «ja que cada vegada hi ha més usuaris que són més fidels i menys que utilitzen el servei poques vegades a l’any». El 2015 només 2 usuaris van fer servir la deixalleria menys de tres vegades i 9 la van utilitzar entre tres i sis dies a l’any. En canvi, la gran majoria se situa entre la franja de 7 a 12 visites al servei al llarg de l’any.

Els responsables municipals asseguren, però, que «encara hi ha molta feina per fer» i continuaran treballant en temes de conscienciació ciutadana amb l’objectiu «d’aconseguir que es recicli més i de mantenir congelada o reduir l’impost d’escombraries» que paguen els veïns. Actualment, segons Font, es facturen al voltant de 2.220 rebuts d’escombraries referents a habitatges a Gironella, «per tant, vol dir que al voltant del 10 % utilitza la deixalleria». Una xifra que, tot i ser baixa, valoren positivament, ja que ha augmentat en els darrers anys, i esperen que continuï creixent. De moment, enguany el repartiment de carnets d’usuari de la deixalleria avança a bon ritme i properament es posaran en marxa noves mesures per incentivar el reciclatge com és la reordenació de les illes de contenidors del poble.