L´institut Pere Fontdevila de Gironella ha iniciat aquest curs un projecte que uneix l´anglès i les noves tecnologies a partir de treballar continguts relacionats amb l´àmbit de la salut. Es tracta d´una iniciativa, però, que va més enllà de les parets del centre de secundària, i que també travessa fronteres. Aquest projecte, que s´anomena Erasmus Plus, el duen a terme conjuntament sis centres educatius de sis països diferents. Així, a banda dels alumnes de Gironella, també en formen part joves d´Àustria, Suècia, Itàlia, Polònia i Islàndia.

Les professores Susanna Viladrich i Glòria Gorchs expliquen que aquest projecte subvencionat per la Unió Europea forma part del programa d´intercanvis educatius a l´estranger. A diferència d´altres, en l´Erasmus Plus no es prioritzen els viatges d´intercanvi físic, sinó l´intercanvi de continguts i, sobretot, d´experiències entre joves de la mateixa edat a través d´un projecte comú.

D´aquesta manera ho detallen Viladrich i Gorchs, que, tot i que han explicat que el programa inclourà la mobilitat de vint alumnes del centre a la resta de països participants, al llarg dels tres anys que dura el projecte, «el que es busca és que sigui una iniciativa transversal i que impliqui tots els alumnes, el centre i també l´entorn més proper». En el cas de Gironella, els alumnes que participen directament al projecte són els de tercer d´ESO, però les bases -aprovades i controlades a escala europea- demanen que la iniciativa tingui impacte en l´entorn més directe. És per això que el tema genèric escollit, el de la vida saludable, serà l´eix central dels diversos continguts que s´impartiran a les assignatures i també de les activitats que tindran lloc al centre per als mateixos estudiants, però també per a les famílies i els veïns.

Dins de l´etiqueta de vida saludable, aquest primer any s´està treballant la nutrició; el proper curs serà el torn de l´esport, i al tercer es parlarà de com combatre addiccions. Tal com explica Viladrich, l´objectiu és convèncer els alumnes de seguir una vida saludable, «però fer-ho en anglès i a través de les TIC». I és que tots els continguts i materials es treballen mitjançant la llengua estrangera i a través de les noves tecnologies.

En aquest sentit, han detallat que els materials es penjaran en un web conjunt dels centres dels sis països. A part, es duen a terme intercanvis a través de videoconferències i també correus electrònics, «en què els estudiants comparteixen els continguts i poden veure què estan fent els altres».

A més, al llarg d´aquests tres anys es faran trobades a cadascun dels països participants. «Cinc alumnes de cada centre viatjaran per reunir-se amb representants de la resta d´instituts», ha explicat Viladrich. «En aquestes trobades es parlarà de la feina feta i es marcaran els objectius per continuar treballant», ha afegit. Tot i que assegura que «el viatge és un tema que motiva, no és el rerefons principal del programa, per això no hi viatja tothom i, a més, els estudiants no repetiran cada any».

Propostes concretes

Des de l´inici del curs, l´institut Pere Fontdevila ja ha dut a terme les primers activitats del programa, tot i que Gorchs ha assegurat que el gruix del projecte es desenvoluparà en els propers mesos. Una de les propostes destacades és que «el treball de síntesi dels alumnes de tercer tractarà sobre salut i nutrició», que és la temàtica que treballen enguany els sis països participants. Paral·lelament, se celebrarà la setmana de la cuina amb l´objectiu de posar en pràctica els continguts adquirits. A part, també s´organitzaran tallers i xerrades dirigides als alumnes i també a les famílies, i s´està acabant de perfilar com s´implicarà la resta de gironellencs en el projecte.