Pere Muxí, cofundador i fins enguany director de la Fira de la Tòfona del Bergueda ja que va dimitir en desacord amb el rumb que ha donat al certamen el nou executiu, ha trencat el seu silenci. En un extens document que Regió7 avança, afirma que l´executiu d´Olvan no creu en aquest projecte. «Des de l´actual consistori se´m va dir que era el mateix invertir en fires i mercats de bolets i tòfones que en la venda de llenya. Des del meu humil punt de vista, i amb tots els respectes pels companys del sector forestal, crec que per la

socioeconomia de la comarca i en especial per la de pobles com Cal Rosal, no es ben bé el mateix una cosa que l´altra».

Pere Muxí veu un contrasentit que l´executiu actual digui que vol fer comarcal i popular la mostra perquè defensa que ja ho era. Com a exemple exposa que el 2015, a la fira es va repartir 3,6 quilos de tòfona negra fresca seleccionada, l´equivalent a 1.000 raccions d´aquest producte. L´ideòleg del certamen- que en el seu dia fou premiat per al Generalitat per la seva tasca al món de la tubericultura-, no entèn que el govern d´Olvan digui que vol fer al fira més popular, i en canvi, en suprimeixi un dels actes amb més participació, el concurs de joves cuiners.

El document de Pere Muixí

La Fira de la Tòfona del Berguedà, un altre punt de vista

La present pretén explicar les causes de la meva dimissió com a director de la Fira de la Tòfona del Berguedà, defensar la realitat referent a la Fira i aclarir informacions esbiaixades que han aparegut a la premsa els últims mesos.

La Fira des del primer any, va ser un projecte comarcal, fet que evidencia el seu nom i el fet que durant les 7 darreres edicions s´han realitzat activitats a altres municipis de la comarca i fins i tot a comarques veïnes (Berga, Avià, Sagàs, Gironella, Puig-reig, Navès i Clariana de Cardener). Precisament aquest any, sembla que s´ha volgut vendre més que mai com un projecte més comarcal, quan només s´han fet activitats al municipi d´Olvan.

1. REUNIÓ DE PLANIFICACIÓ

Referent a la notícia publicada en la qual des d´alcaldia es lamentava que no m´hagués posat en contacte amb l´Ajuntament per planificar la Fira, cal dir que és rotundament falsa. A la tardor vaig trucar al senyor Martí Orriols, alcalde d´Olvan per tal d´abordar la reunió de la Fira com es feia anualment entre direcció, Ajuntament i Agència de Desenvolupament del Berguedà. Se´m va fer saber tres dies més tard, que l´alcalde era la primera notícia que en tenia. A partir d´aquí, l´Agència va acordar una reunió on no hi va participar ningú de l´Ajuntament, en la qual se m´exposa la voluntat de canvis de programació per part del nou consistori, fet que evidencia que ja s´havien reunit prèviament per separat.

A més, se´m diu que s´ha de demostrar al nou ajuntament que les coses es poden fer diferent. Crec que les fires són per dinamitzar sectors i territoris i no pas per demostrar res a ningú, i menys a qui no creu en aquest tipus de projectes, ja que des de l´actual consistori se´m va dir que era el mateix invertir en fires i mercats de bolets i tòfones que en la venda de llenya. Des del meu humil punt de vista, i amb tots els respectes pels companys del sector forestal, crec que per la socioeconomia de la comarca i en especial per la de pobles com Cal Rosal, no es ben bé el mateix una cosa que l´altra.

2. SOPAR GASTRONÒMIC

El sopar de l´any 2015, va costar 42 € per persona, no 50 € com es va publicar a Nació Digital (13/01/2016). Aquesta oportunitat va ser possible gràcies a l´esforç de la gent dels Casals, que des del primer any es van sumar al projecte, perquè ells creuen en la tòfona com

a eix vertebrador de la cuina del nostre territori a l´hivern. Com a antic responsable de la Fira, crec que poder muntar un sopar de tòfona

com a protagonista, amb la col·laboració de la Fira i, per aquest preu, és una oportunitat i no pas una amenaça per a ningú.

Dels 4 anys que es va celebrar el sopar, cada any es celebrava en un restaurant diferent de la comarca i aquest establiment es garantia una ocupació màxima un divendres de gener, fet que crec que, malauradament, no passa sovint a tots els restaurants de la comarca durant l´hivern.

D´altra banda, és contradictori que no es vulgui contribuir a sopars de 42 € perquè són elitistes, i en canvi, s´està contribuint a publicitar menús de tòfona de 28 a 41 €, a través de la cuina de la tòfona del Berguedà, algun dels quals hi ha la tòfona amb calçador.

3. DATES

Aquest any la Fira s´ha celebrat quan la temporada natural de la tòfona ja fa 15 dies que ha acabat. La Fira d´un producte fresc, de temporada, de proximitat i de qualitat, cal fer-la quan el producte ho requereix, i no quan la data quadra amb uns pressupostos o té a veure amb la manca de planificació. Algú s´imagina fer el concurs de boletaires de Puigventós a finals de novembre?

Referent a les declaracions que afirmen que la Fira s´ha retardat per no coincidir amb altres esdeveniments d´aquestes característiques, no és més que una excusa, ja que només cal veure que el dissabte 27, es realitzaven unes jornades de la tòfona a la Universitat de Vic, fet que evidencia descordinació i desconeixement territorial i del sector.

El 18 de gener, en declaracions al Regió7, l´Excm. alcalde diu que encara no hi ha dates fixades per a celebrar la Fira, però que probablement serà al març. Contràriament, la web de fires i festes de Catalunya ha estat unes quantes setmanes anunciant que la fira era el 6 i 7 de febrer, fet que va portar visitants a Cal Rosal aquell cap de setmana.

Tot això evidencia que l´elecció de les dates ha estat víctima de la improvisació i no pas de la coherència que el producte requereix, ja que era ben sabut per l´Agència, que la temporada 2015-2016, passaria a la història com una de les pitjors dels últims anys i, més que mai, calia tenir-ho present a l´hora de fixar la data de l´esdeveniment, perquè al febrer, la tòfona seria escassa i a preus poc populars. A part, si la Fira es celebra al gener, la repercussió d´aquesta pot portar visitants a la comarca el febrer i la primera quinzena de març.

4. COMUNICACIÓ

És incomprensible que en plena era digital, la pàgina web no s´hagi actualitzat i, a dia d´avui, encara hi consti la programació de fa més d´un any.

Un actiu com són els cartells de la C-16, com bé saben i aprofiten els alcaldes de municipis veïns, s´han obviat sense més ni menys. D´altra banda, és un contrasentit publicitar la Fira de la Tòfona del Berguedà amb imatges de tòfona blanca (Tuber magnatum), una espècie de tòfona que no ha existit mai a la Península i que no es comercialitza a la comarca, quan la protagonista de la Fira és la tòfona negra (Tuber melanosporum).

increïbles són també les incoherències publicades sobre els espais on es duran a terme les activitats de la Fira. A un mitjà s´anuncia que les activitats es faran a l´antic edifici de Caixa Manresa de Cal Rosal i a un altre que es faran a l´antic "Patum" de Cal Rosal.

5. FIRA POPULAR I PARTICIPATIVA

L´objectiu de popularitzar el producte i la Fira, va ser un dels eixos sobre els quals es va crear. És incomprensible que ara es faci servir aquest objectiu com a novetat de la vuitena edició. Si es vol popularitzar un producte, no és el més adequat quan el preu d´aquest, al detall, supera els 1.000 €/kg. Com a mostra d´acció feta amb la intenció de popularitzar el producte, l´any 2015 es van repartir 3,65 kg de tòfona negra seleccionada, equivalent a més de mil racions, a les diferents activitats de la Fira. La tòfona va tenir un cost per la Fira de 400 €/kg. El fet de que es vulgui fer més participativa, havent decidit, per exemple, eliminar el concurs de joves cuiners, és del tot incomprensible, quan era l´activitat més participativa de la Fira. I el fet que la primera activitat de dissabte sigui a les 5 de la tarda, evidencia que s´han tingut molt poc en compte els paradistes.

6. PRESSUPOST

El pressupostos i els números, sobretot els públics, cal tractar-los de manera molt més rigorosa que com s´ha fet fins al moment.

El dia 18 de gener es va publicar a Regió 7, que la Fira costava una barbaritat que no es podia precisar. El mateix dia es va publicar que l´edició del 2015 va costar 10.000 € i el dia 17 de febrer, a la presentació de la Fira del 2016, el pressupost del 2015 ja era de 12.000 €. La factura que va assumir l´Agència per la celebració de la Fira del 2015, va ser de 5.811 € (més IVA) i des de l´Ajuntament es van assumir 1.994,72 € (més IVA).

A més, una part de la reducció del 60 % del pressupost no es pot atribuir a l´estalvi del muntatge de la gran carpa, tal i com es va dir a la presentació de la Fira, ja que l´any 2015 no es va muntar. Que la reducció del pressupost anterior no hagi modificat el contingut de la Fira, no és més que un argument de l´alcalde, ja que possiblement no coneixia el contingut de les altres 7 edicions.

Seria bo que algú reconegués que darrera d´aquesta presa de decisions amb argumentacions esbiaixades, no hi ha més que temes personals i/o polítics per acabar amb tot el que s´ha fet a Cal Rosal els últims anys. A més, no trobo lògic, que des d´organismes com l´Agència que sempre han estat implicats amb la Fira es permeti que temes personals i /o polítics passin per sobre dels interessos territorials, locals, comarcals i afectin projectes que han crescut amb l´ajuda, la passió i la il·lusió de moltes persones de sectors i procedència molt diversa.

És evident que sempre calen els canvis i crítiques constructives per avançar en els projectes i per veure-hi noves oportunitats, però amb la crítica destructiva i mal argumentada, cap projecte ni cap territori té futur. Em va agradar molt el terme "comsempristes" del Xavi Rosiñol, equivalent al fet que les coses es facin tard i malament, només per sortir del pas, només per cobrir l´expedient o salvar-lo com es pugui i qui dia passa any empeny. El resultat de fer les coses per un motiu és infinitament llunyà al de fer-les per una motivació.

Potser és cosa dels que vam néixer als 80, potser som nosaltres que veiem i entenem el territori, el risc dels nous projectes i les persones des d´un punt de vista diferent. Ho dic perquè comparteixo 100 % les paraules de l´Isaac Vilalta (Nació Digital - 21/04/2015) i d´en Xavi Rosiñol (Aquí Berguedà - febrer 2016), i crec que el Berguedà ha de deixar de queixar-se i de fer només el que s´ha fet sempre i cal treballar sense parar, fent el mínim soroll possible, aprofitant totes les oportunitats per tirar endavant aquest meravellós territori i la gent que hi viu, una cosa que ens va quedar molt clara als que vam viure la crisi del tèxtil en carn pròpia quan només teniem 12 anys.

En fi, molts anys i bons a la Fira de la Tòfona del Berguedà.

Pere Muxí

Exdirector i cofundador de la Fira de la Tòfona del Berguedà