Emprendre: una assignatura pendent

Aprendre a crear una empresa s'afegeix per primer cop a les matèries dels instituts del Berguedà

08.05.2016 | 07:49

Els instituts de secundària del Berguedà segueixen els passos de les escoles de primària i també han entrat en el terreny de la cultura emprenedora. Els set instituts de la comarca participen enguany en el programa Empresa Jove Europea, que representa la continuïtat del projecte que realitzen els alumnes de primària però adaptat a les necessitats de joves d´una edat més avançada.
Després d´una prova pilot iniciada el curs passat, enguany 155 alumnes de tercer i quart d´ESO de l´institut Guillem de Berguedà, La Salle, el Serra de Noet i Xarxa de Berga; l´institut de Puig-reig, l´institut Pere Fontdevila de Gironella i l´institut Alt Berguedà de Bagà han après de prop com es crea una cooperativa i les dificultats que suposa gestionar-la. Tots els centres han incorporat al seu currículum una assignatura relacionada amb l´emprenedoria.
En el cas dels joves de secundària, i a diferència del programa que segueixen a primària, no han de dissenyar i elaborar els productes que han decidit vendre, sinó que han d´establir relacions amb altres cooperatives de la resta d´instituts d´Espanya per comprar el que acabaran venent.
Un exemple d´aquestes empreses impulsades per joves berguedans és la de nou alumnes de tercer d´ESO de l´institut Guillem de Berguedà: la cooperativa Boletaire. Tres de les seves sòcies expliquen el procés que han seguit fins avui, quan la feina feta esperen que es tradueixi en beneficis després de vendre els seus productes al mercat que té lloc a Berga. En el seu cas s´han relacionat amb una altra cooperativa d´Oviedo, amb la qual han establert negocis d´exportació i importació de productes. «Ells ens han enviat un catàleg amb productes de la seva zona, que nosaltres hem seleccionat per vendre als nostres clients, i des del Berguedà els hem seleccionat una sèrie de propostes perquè ells les puguin comercialitzar allà», han explicat Aina Ripoll, Iraide Arcos i Laia Dachs. Els joves han hagut de negociar amb els proveïdors per poder disposar dels productes a l´avançada. «Fins que no tinguem beneficis no podrem pagar, i per això hem vist realment com costa tirar endavant una empresa i les dificultats que sorgeixen pel camí», han indicat.
El professor del projecte, Joan Sagués, assegura que és molt positiu que els alumnes coneguin de prop tot el procés que hi ha al darrere de la creació d´una cooperativa i detalla que «es tracta d´un projecte molt real que comporta que els alumnes hagin de prendre decisions, tractar directament amb els productors i resoldre problemes que puguin sorgir, veure que hi ha gent que treballa més que d´altres, que hi ha proveïdors que volen cobrar a l´avançada...».
Cada integrant d´aquesta cooperativa ha aportat 10 euros de capital inicial. Després de la venda d´avui de dolços, formatges i productes típics d´Astúries, esperen recuperar la inversió inicial i tenir algun benefici, que hauran de decidir com reinverteixen.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema