Impedir que desaparegui el teixit productiu local en detriment de les grans indústries multinacionals i potenciar els espais de producció, distribució i consum a petita escala per aconseguir una major sobirania alimentària al Berguedà. Aquests són els principals objectius de les jornades que aquest cap de setmana ha organitzat la plataforma anti-TTIP del Berguedà. Entre altres perills que hi veuen, asseguren que el nou acord transatlàntic de comerç i inversió que s´està negociant entre Europa i els Estat Units eliminarà l´actual model de producció de proximitat afavorint les grans multinacionals. Un fet que suposaria, encara més, l´augment de les exportacions i importacions.

Saben que el tema és molt complex i que de vegades el seu missatge costa d´arribar als ciutadans. Per això han volgut atacar el tema amb concrecions i explicar com pot afectar el tractat de lliure comerç en l´àmbit alimentari. Per fer-ho, han creat un espai de debat per conèixer quin és l´actual model de producció, distribució i consum alimentari al Berguedà i trobar solucions per fomentar-ne el creixement i garantir que els berguedans puguin abastir-se, el màxim possible, dels productes que es generen al territori. Així ho ha explicat Òscar Caldera, membre de la Plataforma Stop TTIP al Berguedà, que assegura que aquest nou tractat amplia «encara més la tendència dels darrers anys de liberalitzar el mercat per substituir la producció interna pel sistema d´exportació-importació».

Alguns estudis determinen que actualment Catalunya produeix aproximadament el 30% del total de productes que consumeixen els catalans. Alerten que aquesta xifra pot ser més baixa en els propers anys si no s´hi posa fre. De moment, la plataforma anti-TTIP ha volgut reunir el màxim de membres interessats del sector per aconseguir que els productes que es generen al Berguedà es quedin a la comarca i que el nombre de consumidors creixi. Aquest cap de setmana, productors agrícoles, ramaders, artesans, cooperatives de consum i botiguers posaran al damunt de la taula les seves visions per aconseguir trobar un espai d´organització i dinamització d´aquesta producció local i detectar quines demandes cal fer a les administracions per tal de fomentar aquest comerç que ja funciona al Berguedà. «Evidentment que ja hi ha productors, distribuïdors i associacions de consum que funcionen, però encara hi ha molt camp per córrer», ha dit Caldera.

El primer pas és crear una xarxa d´aquests agents implicats per fer una radiografia del que ja existeix. «Un dels principals problemes, potser, és que no ens coneixem entre nosaltres i així és impossible arribar al possible consumidor», ha destacat.

Segons Ernst Krose, membre també de la plataforma, hi ha una falta d´informació generalitzada. «A la comarca es pot comprar producte de proximitat i també producte ecològic, però falta arribar al consumidor», assegura. Aquest és el primer pas, diuen, per continuar el procés que ha de portar a avançar «cap a formes no mercantils de producció amb una voluntat de superar les relacions socials i econòmiques que el capitalisme ens imposa».

Productors i associacions de consumidors consultades per aquest diari veuen important trobades com les que es fan avui per «enfortir les relacions entre les iniciatives de productors de proximitat i ecològics», ha dit Anna Boix, de la cooperativa de consum Les Druides.

Sara Serra es dedica a la producció ecològica d´hortalisses al Berguedà des de fa dos anys. Des de la Fanga proveeixen famílies de la comarca i també alguns restaurants i establiments. Segons Serra, és important «potenciar el contacte entre nosaltres perquè no ens coneixem entre tots». Per altra banda, Pep Tuson, de l´associació La Pallofa, creu que el més important és vetllar per promoure una alimentació saludable. Per a ell, «no es tracta només de pensar en productes ecològics, sinó que estem parlant de salut».