Ferrocarrils de la Generalitat ha demanat a la Diputació de Barcelona que l'ajudi a sufragar el dèficit d'uns 50.000 anuals que genera el Tren del Ciment de la Pobla de Lillet i Castellar de n'Hug. Aquest servei, que l'any 2015 van fer servir 20.000 persones, té uns costos de manteniment de 153.190 euros anuals, i en canvi els ingressos són d'entre 90.000 i 100.000 euros l'any en funció del nombre de viatgers que l'utilitzen.

Per això, els responsables de FGC estan a punt de tancar un acord amb els seus homòleg de l'ens provincial, segons va explicar a Regió7 Enric Ticó, president de l'empresa pública del Govern, que va participar en un viatge de promoció i difusió del trenet i els atractius i recursos turístics de la vall del Llobregat entre agents turístics i mitjans del Berguedà, el Ripollès i la Cerdanya.

A hores d'ara, encara no se sap la quantitat de diners concreta que hi aportarà la Diputació. "Ho estem acabant de parlar", va indicar Ticó. Va afegir-hi que ells han demanat a l'ens provincial que hi posin "el màxim que puguin" per ajudar a costejar aquest dèficit. El president de Ferrocarrils creu que en els propers dies es rubricarà l'acord. "Estic molt agraït a la Diputació perquè juguen a favor de poder mantenir aquest Tren del Ciment", que "com tots aquests trens turístics té uns costos d'explotació molt elevats que no podem revertir directament en el preu del bitllet".

Aamb motiu del centenari de l'inici del servei públic de viatgers del carrilet el 2014, el Tren del Ciment va assolir una punta de 25.000 viatgers. Fins aleshores les xifres d'usuaris havien quedat estancades en unes 16.000 persones fet que havia arribat a posar en dubte la viabiliat del servei, que obre per Setmana Santa fins a final d'estiu. Justament l'agost del 2014, l'aleshores conseller de Territori Sostenibilitat, Santi Vila, va refermar el compromís del Govern català per mantenir actiu el Ferrocarril Turístic de l'alt Llobregat.

Des Pasqua fins ara, "va molt bé" l'afluència de visitants al Tren del Ciment. El darrer cap de setmana, de tres dies, han usat el servei unes 800 persones. Una xifra que satisfà els gestors i també consideren bona els alcaldes de la Pobla, Vicenç Linares, i el de Castellar de n'Hug, Salvador Juncà.

Aquest dimecres, Enric Ticó va refermar el compromís del Govern amb el del Tren del Ciment i va mostrar-se convençut que "en el futur podrem multiplicar" els 20.000 visitants d'aquest recurs turístic. Va destacar que permet als visitants descobrir recursos com l'exposició de Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat ubicada en un edifici a la zona de l'estació de L'empalme a la Pobla; els jardins humits de ca l'Artigas dissenyats per Antoni Gaudí i el Museu del Ciment que s'ubica a l'antiga fàbrica de ciment de la companyia Asland un edifici en què es va utilitzar el sistema de volta catalana impulsada per l'arquitecte Rafael Guastavino. "És bo que els que gestionem aquests espais relacionats amb el món de la cultura ens trobem per veure de quina manera ens podem promocionar millor", va indicar Ticó a aquest diari. Es va declarar sorprès per haver descobert que hi ha gent del Berguedà que encara desconeix alguns dels recursos esmentats.

Potenciar l'entorn del tren

Pla Estratègic d'Actuacions a l'Entorn del Tren del Ciment. Aquest el nom del full de ruta que han redactat el darrer any els tècnics de FGC. Amb aquest treball "pretenem generar nous àmbits d'activitat al voltant del Tren del Ciment, potenciar el patrimoni històric, artístic i fomentar la implicació dels agents públics i privats que hi ha en aquest àmbit". Ticó va explicar que aquest document s'ha presentat a la Diputació, al Consell Comarcal del Berguedà i als alcaldes de la zona i ara "l'estem debatent internament". "Crec que molt aviat el podrem presentar", va reblar el president de FGC.