ERC de l'Alt Berguedà reclama que la C-16 de Berga a Bagà esdevingui una autovia, una ruta emmarca dins la via d'interès europeu E-9 i proposa que la Generalitat faci aquesta actuació per fases per tal que sigui assumible econòmicament. Els republicans s'oposen tant a l'opció de fer un tercer carril reversible proposada per l'aleshores conseller Sant Vila el 2013 com a una combinació de les dues coses, conversió en autovia de Berga fins a Cercs i tercer carril reversible fins a Bagà, proposta anunciada a finals del 2015 pel mateix conseller. I per la que el Govern busca el consens del territori segons va explicar aquesta setmana a Berga, el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat Ricard Font després de reunir-se amb alcaldes de la comarca per exposar-los com avança el projecte i com els afectarà i recollir la veu del territori. Fa tres anys, el govenr d ela Generalitat va deixar clar que no considera necessari desdoblar la via tan pel seu elvat cost econòmic més de 750 milions d 'euros com perquè el volum de trànsit que registra no ho jutsifica.

ERC considera que les dues darreres propostes del Govern no encaixen en «l'objectiu de consolidació de la E-9 com a via transfronterera». En un comunicat ERC de l'Alt Berguedà reclama que la conversió en autovia de la C-16, l'eix del Llobregat que forma part de la via d'interès europeu E-9 sigui «una de les prioritats absolutes dins de les infraestructures viàries del nou estat català». I creu que els diners que s'inverteixin han de servir per assolir aquest objectiu. Si no és per fer l'autovia prevista el 2009, ERC de l'Alt Berguedà no ho considera una actuació prioritària. És més: s'oposa a què s'hi destinin més diners.

Els republicans aposten perquè la Generalitat executi la proposta de desdoblament d'aquesta carretera com autovia prevista l'any 2009 -i que va presentar el llavors conseller Joaquim Nadal a Bagà-, per fases d'acord amb les disponibilitats pressupostàries de la Generalitat. Es tracta d'un projecte que en el seu dia es va consensuar amb el territori i que com recorda ERC es va comportar disputes veïnals a Cercs.

Els republicans proposen començar l'obra pel nucli de Cercs i fins a la tèrmica i no per Berga per reduir les retencions dels caps de setmana. La proposta d'actuació en aquest tram que fa 'saltar' al costat est de l'embassament amb túnel i dos viaductes costaria 140 milions d 'euros. Posteriorment l'ampliació hauria de seguir primer cap a Berga i després cap al nord fins a Bagà.