La CUP ha aconseguit esvalviar més de 100.000 euros en la seva primera Patum al govern de Berga. Així ho han fet públic la regidora de Patum, Mònica Garcia i el gerent del Patronat de la Patum, Albert Rumbo, en la roda de premsa de valoració de la Patum 2016. Tal i com es van comprometre públicament durant la presentació de les festes del Corpus, han fet balanç de la celebració després d'haver pogut tancar mínimament l'exercici econòmic de la festa i també d'haver-se reunit amb la junta de seguretat.

Segons les dades facilitades per Mònica Garcia, enguany el consistori ha invertit 292.000 euros en la Patum. Tot i que han advertit que la xifra pot variar mínimament, de les xifres de l'any anterior se'n desprèn un estalvi de 107.000 euros, quan se'n van invertir 399.000. Garcia ha ressaltat que una part important d'aquest estalvi s'ha generat amb la reducció de la partida del personal del consistori (tal i com ja es va fer públic en el seu moment) i també de la substitució dels llibrets de la festa que es repartien gratuïtament pels tríptics informatius, amb un cost més reduït.

Pel que fa a la partida de personal per a la Patum d'enguany ha estat de 39.000 euros, mentre que el 2015 va ser de 69.000, es a dir, de 30.000 euros menys. En referència als programes de mà, s'ha materialitzat un estalvi econòmic de 10.338,80 euros en relació al 2015, als quals cal afegir-hi l'ingrés de 2.550 euros provinents de la venda dels 850 programes que fins a dia d´avui s´han venut. Garcia ja ha anunciat, però, que de cara a l´any vinent es valorarà si cal reduir la quantitat de programes a imprimir i també a revisar-ne el seu disseny i fer-lo més llegible amb lletres més grosses.

Seguretat de la festa

Pel que fa a la valoració de la festa en general, Garcia i Rumbo han coincidit en assegurar que un cop més ha estat una Patum sense problemes destacats, tret de la massificació que es va produir durant el primer salt de diumenge a la nit a la plaça de Sant Pere. En aquest sentit, i després de fer les valoracions corresponents amb la junta de seguretat i tots els agents implicats, han valorat positivament el Pla de Seguretat de la festa, «la correcta aplicació del qual va evitar justament que aquest excés d´aforament derivés en problemes més greus», ha assegurat Rumbo. Per altra banda, també han fet notar que es tracta d'un pla flexible, «i evidentment la capacitat de reacció, va fer que algunes propostes de millora ja fossin aplicades al segon salt», ha afegit Rumbo. En aquest sentit, Garcia ha avançat que es treballarà en la creació d'una comissió de seguretat formada per patumaires «que permeti prendre decisions ràpidament en situacions extremes com la que es va viure el diumenge de Patum durant el primer salt».

Gestió i organització

Referent als temes relacionats amb la gestió i l´organització de la festa, els responsables de la Patum han valorat molt positivament la continuïtat de la feina tal i com s´havia vingut fent anys enrere, així com les novetats introduïdes enguany. Entre aquestes s´ha remarcat la creació d´un grup de crisi en casos de pluja, que va permetre parar de forma total i instantània la passada de dissabte quan aquesta va fer acte de presència i no tornar-la a reprendre fins que va parar de ploure. Aquest grup, format per l´alcaldessa de la ciutat, la regidora de Patum, el gerent del Patronat, la restauradora de la comparseria, els caps de colla de les comparses que participen al passacarrers i un representant dels músics que hi toquen, va permetre actuar amb la màxima celeritat possible i evitar mals majors a la comparseria com els que van esdevenir-se el dimecres de Corpus del 2014. La intenció de cara al futur és mantenir aquest grup i millorar-lo en la mesura del possible.