L'emprenedor berguedà i bartender Jordi Millan ha aconseguit posicionar al mercat la seva ginebra, Ginatge, elaborada amb aigua del naixement del riu Llobregat a Castellar de n'Hug i herbes (ingredients botànics) del territori. Aquest producte made in Berguedà, que es va presentar el juny del 2014, s'ha fet un lloc al selecte món de les ginebres premium amb el seu segell de proximitat, autenticitat i, sobretot, d'exclusivitat. Un producte per assaborir l'essència del Berguedà en un bon gintònic.

Ginatge és la materialització d'un somni del seu promotor: produir la seva pròpia ginebra i fer-ho posant en un ampolla, casa seva, el Berguedà. D'aquí el nom fruit d'ajuntar les paraules ginebra i paisatge. La ginebra del Llobregat s'ha consolidat i aquest setembre sortirà al mercat la tercera anyada. No, no és cap error. Si el concepte d'anyades s'associa al vi o al cava, Millan posa a les seves ampolles l'anyada perquè considera que no n'hi ha dues d'iguals, en funció del lloc precís on recol·lectin els ingredients botànics o si els ha tocat més o menys el sol o ha plogut poc o molt. Aquestes variables condicionen el resultat final, el gust i l'aroma del producte. De passada, l'anyada li permet singularitzar-se al mercat encara una mica més.

I és que la Ginatge no és una ginebra qualsevol. D'entrada se'n fa una edició limitada que amb prou feines arriba a les 5.000 ampolles per any. L'objectiu és la qualitat i no la quantitat. D'aquí que es mantingui una producció petita que permeti als seus promotors controlar des del principi i fins a la copa del client tot el procés, perquè de fet, no es guanyen la vida fent ginebra. "Volem donar un punt d'exclusivitat i que la Ginatge estigui repartida als llocs que decidim per mantenir l'essència del producte". Això fa que la ginebra de Castellar de n'Hug es trobi en llocs molt concrets com cocteleries o restaurants de renom i botigues de productes selectes.

La Ginatge arriba a tots els racons del país però ho fa a través de petits distribuïdors i no a l'engròs per competir amb preu. "La nostra ginebra no serveix per tenir-la a qualsevol discoteca. Volem que a l'hora de vendre-la, qui ho faci també pugui explicar-ne la filosofia". Millan explica que la zona del país on la seva ginebra està tenint més bona acollida és Tarragona, a Cambrils, Reus, entre d'altres. "L'estem potenciant moltíssim". O també a Igualada, Martorell i, és clar, al Berguedà.

El procés d'elaboració de la ginebra comença quan es cullen les herbes a Castellar de n'Hug. La Ginatge s'elabora amb ginebró (un element imprescindible per fer ginebra), flor de saüc, romaní, timó, menta silvestre, rosa mosqueta i líquens de pi. La recol·lecció dura una setmana. La setmana següent es fa el procés de destil·lació, amb el qual s'empra aigua del Llobregat. Aquest setembre es treurà al mercat amb ampolles que indiquen la nova anyada del 2016.

Jordi Millan se'n mostra cofoi: "estic supercontent. Aquest és un projecte a nivell sentimental", explica. "M'he passat anys valorant i tastant ginebres i ara faig una ginebra on destil·lem el paisatge" del Berguedà. A més, Jordi Millan ha aconseguit produir-ne i vendre'n "la quantitat suficient perquè el projecte sigui viable".

La promoció de la Ginatge es fa a través del boca-orella, dels comentaris dels clients satisfets. A més, tenen una excel·lent plataforma de difusió. Es tracta del seu negoci, el càtering de cocteleria Gintònic.cat que va crear el 2009. Durant l'any fan 100 esdeveniments per a clients de diferents àmbits i a través d'aquests actes donen a conèixer la seva pròpia ginebra, un producte de valor afegit per vendre el Berguedà arreu.