Una dècada

En una dècada d'autovia, el nombre de ferits al tram berguedà de la C-16 baixa en picat

Aquest mes fa 10 anys que la carretera va arribar desdoblada a Berga; l'obra no es va completar fins al 2007

22.08.2016 | 07:34

Aquest mes d'agost fa una dècada que un batalló d'operaris treballaven de valent sota el sol per obrir al trànsit, el dia 25, el tram d'autovia des de Gironella nord fins a Berga sud. Es tractava d'un nou tram de la C-16 que no es va acabar de completar fins que l'aleshores President de la Generalitat José Montilla en va fer l'estrena damunt del nou viaducte de cal Pra, a Puig-reig, amb tot el ferro polític el desembre del 2007.
Des del 2006 ençà, l'autovia ha demostrat que és un element de primer ordre per millorar la seguretat viària, segons els experts. Malgrat que el nombre total d'accidents és similar passant de 20 el 2006 als 18 el 2015 (i 11 des de l'inici d'any), el nombre de ferits ha experimentat una davallada notable, com palesen les dades facilitades pel Servei Català del Trànsit (SCT). Si en els 20 accidents que hi va haver fa una dècada a aquesta via hi va haver una persona morta, 5 ferits greus i 30 de lleus, des de l'inici d'any no hi ha cap víctima mortal, tampoc cap de greu i 13 lleus. Si es compara amb les dades del darrer any sencer, el 2015, el resultat és una víctima mortal, 5 ferits greus i 20 de lleus.

En declaracions a Regió7, Rafael Olmos, sotsdirector de Seguretat Viària del SCT, exposa que la davallada de la sinistralitat és encara més acusada si s'analitza el període 2000-2016. "La reducció de l'accidentabilitat és espectacular". I és que el 2000 hi va haver sis víctimes mortals per una l'any passat. Olmos ha exposat que la C-16 "és una via fonamental" d'entrada al Pirineu i que presenta "una mobilitat extraordinària en determinades èpoques de l'any, especialment a l'hivern. Per a Olmos, l'autovia ha suposat que "es pugui avançar el trànsit de vehicles lents amb seguretat". Un altre efecte beneficiós és "la impossibilitat, en condicions normals, que es produeixin topades frontals", perquè hi ha dos carrils de circulació per cada sentit de la marxa. La reducció del nombre de víctimes és el que destaca més Rafael Olmos, i, per a ell, aquest fet justifica la inversió que s'hi va fer en el seu dia.

L'acabament de les obres de construcció de l'autovia del Berguedà va produir-se a final del 2007, poc abans de l'inici de la gran crisi el 2008. Es tracta d'un tram de 21 quilòmetres des de l'Ametlla de Merola i fins a Berga. Els diferents trams es van anar posant en servei per fases. El cost total de construcció va ser de 291,7 milions d'euros. Aquesta va ser la primera via del país que es va finançar amb el sistema de peatge a l'ombra: la concessionària -Cedinsa- va avançar els diners de la construcció. A canvi, va obtenir la concessió de l'autovia per 30 anys, fins al 2038.Cobra en funció del nombre de vehicles que hi circulen. Des del 2008 i fins al 2015, el Govern els ha pagat 171,7 milions d'euros. Es preveu que al final de la concessió acabi pagant 1.011 milions d'euros, sense comptar-hi l'IVA.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema