Una entitat reclama quedar-se una locomotora que fa funcionar a Vallcebre

L'Associació Trens Miners recull mig miler de signatures perquè la 4890 pugui continuar activa a la via recuperada de coll de Pradell

28.11.2016 | 18:13
La locomotora 4890.

L´Associació Tres Miners Turístics –sense ànim de lucre– duu a terme una campanya de recollida de signatures (ja en té mig miler) per poder-se quedar la locomotora Schoma 4890 que li va cedir l´any 1998 l´empresa propietària Carbonífera del Ebro, amb seu a Mequinensa. Aquesta indústria dedicada a la mineria del carbó ha tancat portes i reclama a l´entitat esmentada el retorn d´aquesta màquina que, des de fa prop de dues dècades, fan funcionar els membres d´aquesta associació al traçat ferri de mig quilòmetre de longitud de l´antiga mina de coll de Pradell al terme de Vallcebre. Es tracta d´un traçat recuperat gràcies a la feina feta per 600 joves en diferents camps de treball estiuencs que s´hi van dur a terme durant una dècada.

El president de l´entitat, Francesc Folch, ha explicat a Regió7 que l´any 2015 es van adreçar a responsables de l´empresa Carbonífera del Ebro per saber què volien fer-ne i també per veure si podien tenir-hi una opció de compra. Explica que no van treure´n l´aigua clara.

A mitjan d´aquest 2016 «ens va trucar el gerent dient-nos que la màquina s´havia de tornar». L´entitat està disposada a pagar-ne fins a 10.000 euros per tal de comprar-la, però «no ens la volen vendre», assegura Folch. Ja tenen coll avall que han de tornar la màquina, però no es resignen a fer-ho perquè consideren que on estarà millor la locomotora esmentada és en un lloc on tingui activitat com la que li donen ells. «La companyia té 41 locomotores com aquesta» i creu que «no té gaire sentit» que no els la vulguin vendre, tot i que la mantenen activa. Ha informat que aquest 2016, la locomotora 4890 ha transportat més de 640 persones (el 2015 van ser 600) que s´han interessat pel patrimoni miner amb què treballa aquesta associació a l´Alt Berguedà, malgrat que cap del seus 15 socis no són de la comarca.

Francesc Folch detalla que, de fet, tenen altres locomotores, però que no són tan petites, manejables i versàtils com la 4890, de només 2 tones de pes, força lleugera si es compara amb les 10 tones que pesen les altres. La seva lleugeresa i practicitat la fa especialment apta per a un traçat ferri com el de coll de Pradell, amb pendents pronunciats de fins al 20%. Fonts de l´empresa propietària han declinat fer declaracions.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Berguedà

Alsa reforçarà el servei de bus de Berga a Barcelona

El Consell Comarcal i Territori faran un seguiment per comprovar que la companyia compleix el...

Òscar Garcia: «Som on som perquè la gent ens demana que vol jugar»

Òscar Garcia: «Som on som perquè la gent ens demana que vol jugar»

El membre de la Cia de Jocs l'Anònima explica les novetats de la quarta Fira del Joc de Berga

Els berguedans tindran descomptes per esquiar a l´estació de La Molina

Els berguedans tindran descomptes per esquiar a l´estació de La Molina

El Consell Comarcal signa un conveni amb Ferrocarrils de la Generalitat que afavoreix els veïns

Gironella i Mèxic es fusionen a la cuina amb el blat de moro escairat

Gironella i Mèxic es fusionen a la cuina amb el blat de moro escairat

La vila berguedana celebra el sopar amb el producte al centre com a preludi de la Fira de la...

Gironella inicia el Nadal amb una encesa de llums popular i festiva

Gironella inicia el Nadal amb una encesa de llums popular i festiva

La plaça de la Vila s'ha omplert de grans i petits en la primera activitat de la programació...

Retiren les darreres estructures modernes del Castell de Berga

Retiren les darreres estructures modernes del Castell de Berga

La campanya arqueològica d'aquest 2016 finalitza i es tornarà a iniciar la propera primavera

Enllaços recomanats: Premis cinema