El Pedraforca és un dels nou massissos que forma part del programa Emblematic, Muntanyes Emblemàtiques del Mediterrani. Un projecte que connecta a cinc països europeus amb l´objectiu de potenciar un turisme de qualitat a l´entorn d´aquestes muntanyes que comparteixen característiques que fan que siguin singulars.

Després de més de dos anys de cooperació, el projecte ha estat inclòs en el programa Interreg Mediterranean pel que ha rebut 3 milions d´euros per a desenvolupar l´estratègia per fer créixer l´impacte que aquestes muntanyes tenen al territori i millorar-ne el turisme que s´hi genera al seu entorn, és a dir, convertir aquests massissos emblemàtics en destinacions costaneres per excel·lència. Tal i com ha explicat a Saldes Alà Gensanne, coordinador del projecte, en els propers tres anys es treballarà per generar un turisme sostenible i responsable al voltant d´aquestes muntanyes. A la presentació també hi han assistit Jaume Taurinya, civepresident del Sindicat mixt del Canigó, David Font, president de l´Agència de Desenvolupament del Berguedà i Rosa Colomer, tècnica de l´ens comarcal implicada al projecte.

Nou muntanyes i cinc països

El Pedraforca i la Serra de Tramuntana, a l´estat espanyol; el Canigó i Sainte Victorie, a França; el Gran Sasso i l´Etna, d´Itàlia; l´Olimp i l´Idà de Grècia; i el Cika d´Albania són les nou muntanyes emblemàtiques que formen part d´aquest projecte. Agents econòmics, socials i administracions dels cinc països i també la Universitat de Barcelona (a través de l´Escola d´Hostaleria i Turisme) treballaran durant tres anys per trobar les estratègies concretes per construir una oferta de turisme de qualitat, sostenible i responsable i també per millorar el reconeixement de les singularitats d´aquests massissos a nivell internacional.

Segons Alà Gensanne, coordinador del projecte, l´objectiu és que després d´estudiar la dimensió emblemàtica de cadascuna de les destinacions turístiques, es pugui crear un itinerari adaptable a un paquet turístic comercialitzable de manera separada però sota una única marca. Rosa Colomé, tècnica de turisme l´Agència de Desenvolupament del Berguedà, ha recordat durant la presentació que aquest programa no permet destinar el finançament a inversions concretes, però si a generar una estratègia i estudiar propostes per després trobar d´altres finançaments per a desenvolupar-los. El Berguedà, com la resta de territoris, rebrà 320.000 euros per treballar en el projecte.

Per David Font, president de l´Agència i Moisès Massanas, alcalde de Saldes, és una oportunitat que el Pedraforca, gràcies a la seva singularitat, hagi pogut incloure´s dins d´aquest programa que permetrà al Berguedà apropar-se i col·laborar amb d´altres territoris europeus que també treballen per potenciar el paisatge i el territori.