L'Agència de Desenvolupament del Berguedà va presentar ahir l'estudi sobre la situació estratègica i operativa del sector agroalimentari al Berguedà davant de professionals de l'àmbit. Segons Marta Zaragoza, la responsable de l'estudi, elaborat per Cresalida, el sector agroalimentari al Berguedà «està molt viu», però assegura que «s'han detectat algunes mancances que cal solucionar per millorar la competitivitat» de les empreses que en formen part.

Segons es desprèn de l'estudi, que s'ha fet amb entrevistes directes a 14 empreses, i amb enquestes a una quarantena d'empreses més, els mateixos empresaris han notat que han de millorar les competències tècniques en l'àmbit de la planificació estratègica per poder realitzar el seu propi pla estratègic i operatiu. Zaragoza va explicar que la majoria d'empreses no tenen definit aquest pla, i en alguns casos, fins i tot, es desconeix en què consisteix.

Un altre dels elements per poder ser més competitius és l'aposta per la innovació. «Majoritàriament es treballa per innovar únicament en el producte, però hi ha més feina per fer», va dir Zaragoza, per exemple, en els camps de la comunicació o de la distribució.

El tercer element per millorar és el del treball en xarxa. L'estudi ha detectat que molts dels empresaris estan poc acostumats a crear aliances, «un fet que els pot ajudar a millorar factors que tenen més febles si treballen en solitari».

Per poder assolir aquests reptes, durant el procés d'anàlisi ja s'han consensuat accions concretes amb els mateixos empresaris del sector participant a l'estudi. Una d'elles és la realització d'un programa formatiu de direcció estratègica en clau de competències per tractar aspectes com les competències directives, la planificació estratègica i el model de gestió de l'equip humà.

El gerent del Consell Comarcal del Berguedà, Eduard Barcons, va recordar que el del sector agroalimentari és un del conjunt d'estudis que està impulsant a la comarca per «crear mapes competencials al voltant dels sectors estratègics» del territori. L'objectiu de l'estudi és que es puguin posar a la pràctica diverses accions, ja que considera que «l'estratègia sense acció és ciència-ficció».