Pocs mestres de les escoles de primària de Berga s’imaginaven, fa uns anys, que els seus alumnes acabarien formant una orquestra dins l’horari lectiu del centre i que l’anar i venir d’infants amb violins o clarinets seria una imatge habitual. En quatre cursos, el projecte impulsat per l’Escola Municipal de Música de Berga (EMMB) ha crescut de manera imparable i des d’aquest octubre totes les escoles de primària de Berga formen part del club dels Superfilharmònics. És a dir, tots els centres tenen en marxa, com a mínim, una orquestra que ofereix la possibilitat a tots els alumnes dels cursos als quals s’adreça el projecte de tocar un instrument dins d’un grup de música.

La iniciativa va néixer el curs 2014-2015 com a prova pilot del centre d’estudis musicals berguedà amb l’objectiu d’ampliar el seu servei i arribar a d’altres col·lectius. «Com a servei municipal, treballem per obrir-nos a la ciutat, i en aquest cas, als centres de primària», explica Josep Comellas, cap d’estudis de l’EMMB. Dels 25 alumnes de l’escola Santa Eulàlia que van iniciar-se en aquest experiment que ja funcionava amb èxit en altres punts del territori -i també en altres països- s’ha anat creixent, cada curs, amb l’ampliació del servei a més escoles i amb la creació de nous grups a cada centre. Enguany, per primera vegada, totes les escoles de la ciutat, tant públiques com concertades, participen al projecte, i cal sumar-hi l’escola pública de Gironella i el CEIP Sant Salvador de Sant Jordi de Cercs. En total, prop de 350 alumnes d’entre 8 i 10 anys que integren aquestes orquestres.

Quant a Berga, a hores d’ara, a Santa Eulàlia i Sant Joan, el projecte està en marxa a les dues línies de tercer i quart de primària; a la Valldan funciona amb alumnes de diversos cursos perquè és un centre més petit, mentre que a Vedruna i Xarxa s’ha iniciat als cursos de tercer, amb l’objectiu d’ampliar-ho l’any vinent també a quart.

Comellas ha explicat que ara el que cal és «pair el creixement accelerat» que ha sofert el projecte en només quatre cursos, i a la vegada, «consolidar-lo». Els seus impulsors accepten que ha tingut molt bona resposta per part dels alumnes, dels professors i de les famílies, però consideren que el principal «èxit» és oferir a tots els infants de Berga i de la resta de pobles participants «l’oportunitat de viure l’experiència de tocar en una orquestra», i tot el que això suposa, com és el cas del «desenvolupament» d’hàbits i valors a partir de la música.

Les escoles Vedruna i Xarxa s’han afegit al projecte aquest curs i, amb només dues sessions, els docents ja n’han vist alguns resultats. «Els alumnes s’ho prenen amb molta motivació i estan concentrats i predisposats a aprendre en grup», explica Carme Freixa, directora de l’escola Vedruna.

Per altra banda, Edi Gonzàlez, professor de música de l’escola Sant Joan, que ara inicien el tercer curs dins del projecte, reconeix que «l’experiència és molt enriquidora per als alumnes més enllà de l’aprenentatge musical». En aquest sentit, destaca que «durant les sessions es potencia el treball en equip, la concentració i l’atenció en allò que s’està fent, i també el respecte i l’esforç per obtenir un resultat conjunt, que són hàbits i valors que els seran útils per sempre en altres àmbits».

Els alumnes treballen, de manera col·lectiva, una hora a la setmana amb dos professors de l’Escola Municipal de Música de Berga -que en el cas dels centres de Berga són hores finançades per l’Ajuntament de la ciutat- més el mestre especialista de música. Durant aquestes sessions, que s’allarguen tot el curs, es treballa de manera pràctica per aprendre a tocar un instrument, ja sigui de corda (violí, viola, violoncel i contrabaix) o de vent (clarinet, trompeta, trombó i bombardí) amb l’objectiu d’acabar interpretant diverses peces conjuntament, tal com fan les orquestres. Els instruments són adquirits pels centres, amb la implicació econòmica de les famílies i les AMPA, per poder desenvolupar el projecte. La directora de l’escola Sant Salvador de Cercs, Cristina Grant, destaca que «al darrere hi ha una inversió econòmica i un esforç del personal important, però el resultat és molt positiu tant educativament com socialment».

Tot i que no es descarta que l’ampliació del projecte a d’altres centres, ara per ara es treballa amb la idea de consolidar la feina que s’ha fet de moment a les escoles on ja està en marxa i plantejar si pot tenir continuïtat entre

els alumnes que volen mantenir la seva activitat musical.