EFELA SEU D'URGELL
Set famílies de l'Alt Urgell han denunciat que Hisenda els reclama la devolució dels 2.500 euros del xec-nadó que van rebre pel naixement dels seus fills perquè els nens van néixer en un hospital andorrà i no a Espanya, requisit indispensable per rebre l'ajuda.
Una de les mares requerides per Hisenda va explicar ahir que les afectades consideren injusta aquesta reclamació, ja que a l'escrit de sol·licitud de l'ajuda totes van al·legar que havien donat a llum a l'hospital andorrà, i això no va ser cap impediment perquè els concedissin el xec-nadó.
Aquestes famílies van anar a l'hospital andorrà perquè les seves mútues els permetien donar a llum en hospitals de Lleida, Barcelona o Andorra, i es van decidir per l'opció del Principat perquè els quedava més a prop del seu lloc de residència.
"Els nostres fills estan inscrits al registre civil del consolat espa-nyol d'Andorra, però al cap i a la fi és un registre estatal. No entenem per què ens reclamen que tornem els diners", explica l'afectada.
L'Agència Tributària considera que aquestes famílies han incorregut en un possible frau fiscal, per la qual cosa, a més dels 2.500 euros, els imposa una sanció de 1.250 euros i els reclama els interessos generats des del dia del cobrament de l'ajuda.
"Hisenda et pot reclamar la devolució del xec-nadó fins a cinc anys després d'haver-lo concedit. En el meu cas el meu fill va néixer fa gairebé dos anys i mig i ara em demanen la devolució, de manera que els interessos pugen a uns 222 euros, però les mares que hagin parit fa gairebé cinc anys haurien de pagar molt més", explica l'afectada.
De moment, s'han detectat set famílies en aquesta situació, la majoria de la Seu d'Urgell, encara que també n'hi ha d'altres municipis de la zona, com Bellver de Cerdanya (Cerdanya). "Creiem que ara que ho hem denunciat públicament sortirà més gent", explica la dona afectada.
Les famílies afectades es van reunir ahir amb l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, que, segons les afectades, es va oferir per intercedir davant Hisenda i davant el ministeri de Treball i Afers Socials sobre aquest problema, que és similar al que tenen els treballadors transfronterers (viuen en territori espanyol, però treballen a Andorra).
"Ens va dir que intentarà portar aquest problema al Congrés dels Diputats fins i tot perquè s'ha de buscar una solució a situacions com aquesta a través d'un canvi normatiu, amb un estatut especial per a aquesta classe de treballadors", segons les mares.
Per ara, les famílies ja han denunciat la seva situació davant Hisenda i davant el Tribunal Econòmic i Administratiu de Catalunya i no descarten unir-se per presentar d'una manera conjunta un recurs contenciós administratiu, que els eviti haver d'assumir el retorn de l'ajut, el pagament de la sanció per la suposa estafa a Hisenda i els interessos generats durant el període anterior a la re- clamació.