A les comarques de la Cerdanya, l'Alt Urgell i el Berguedà, hi ha indignació amb el Govern de la Generalitat i el Túnel del Cadí. Una indignació que de moment no se sent gaire, però que en les pròximes setmanes es farà sentir. Les noves condicions d'acreditació per obtenir l'abonament gratuït del túnel es veuen per molts veïns com arbitràries i exagerades. La norma ha volgut generalitzar la població suposant que tothom té un mateix model de vida i, tot al contrari, molts n'estan quedant fora. Fins l'últim dia del mes de març, quan acaba el termini per renovar l'abonament, les queixes circulen tan sols pels ajuntaments i els consells comarcals, però, a mesura que s'acosta la data i els afectats hagin de pagar el túnel, les protestes aniran sorgint.

El problema principal del sistema d'acreditació és que no considera els residents com a veïns sinó com a treballadors i/o conductors. És a dir, que el Govern i el Túnel del Cadí han establert una fórmula de validació que reconeix els veïns no per on viuen, sinó per on treballen o pel seu sistema de mobilitat. D'aquesta manera, estan quedant fora de l'abonament els veïns de les tres comarques que no tenen feina reconeguda com ara els mestres i les mestresses de casa, els que tenen la feina fora de les tres comarques, com ara molts que treballen al Ripollès o al Bages, i les persones que pels motius que sigui no tenen carnet de conduir i es fan acompanyar, com per exemple els discapacitats. Sota aquestes premisses, el nou sistema ha despertat molta indignació, i als consells comarcals de les tres comarques es repeteixen aquests dies les escenes d'incredulitat i malestar per una norma catalogada per molts veïns com a discriminatòria. Sovint també es torna masclista, perquè la tradicional mestressa de casa que no té un contracte laboral ha de dependre del marit per entrar i sortir de la comarca.

Es negocia una solució

Els consells i els ajuntaments han detectat les problemàtiques i les han fet arribar al departament de Territori i Sostenibilitat, i, segons han assegurat des de les administracions locals, la voluntat és de crear noves normes generalistes -mai cas per cas- que resolguin les actuals mancances. La solució, però, podria no arribar per a aquest any, de manera que els afectats haurien de pagar el túnel durant un any o, com acabarà passant, demanar la targeta de pas a algun amic o parent.

Els consells, megagestories

Un altre focus d'indignació vers el nou sistema està sorgint des de les plantilles dels consells comarcals. Els treballadors han assumit amb resignació la nova feina, però el malestar també és palpable entre aquest personal, perquè de sobte s'ha vist amb l'obligació d'assumir un rol de gestoria que li impedeix desenvolupar les tasques habituals.

Entre gener, febrer i març, els consells validaran la documentació de més de 14.000 veïns, resolent dubtes, demanant els documents que falten i atenent les queixes dels que n'estan quedant fora. La perspectiva d'aquests treballadors és que, a més, a partir d'ara les renovacions s'hauran de fer cada any, de manera que d'aquí a nou mesos es tornarà a engegar les tramitacions.