Nou entrebanc al ja per si complicat futur del Tren Groc, la línia fèrria històrica de l'Alta Cerdanya que passa per ser un dels grans atractius turístics per als visitants d'un costat de la frontera i de l'altre. Les intenses pluges que han caigut aquesta setmana sobre la vall han provocat una esllavissada de terres sobre les vies i la xarxa d'alimentació elèctrica, les quals estaven sent objecte d'un procés de reforma. L'incident, que ara serà avaluat pels tècnics de la Societat Nacional de Camins de Ferro (SNCF) qüestiona la data de reobertura de la línia, que inicialment era prevista per al 25 de juny.

L'esllavissada va tenir lloc dimecres en el tram del Tren Groc que creua el terme municipal d'Osseja, davant la Guingueta i Puigcerdà. L'incident no va provocar danys personals -la línia estava interrompuda des de l'hivern i per tant no va afectar possibles usuaris- entre els operaris que aquestes setmanes treballen en la remodelació de la línia. Davant d'aquest incident, el Comitè d'Usuaris del Tren Groc ha reaccionat per fer pressió a l'administració estatal. L'entitat defensora del popular Canari -tal com es coneix el tren a l'Alta Cerdanya- ha demanat a l'SNCF que es posi a treballar de seguida en la reparació dels danys i garanteixi que la reestrena de la línia es mantindrà per a l'endemà de Sant Joan. Tant és així que els seus portaveus han plantejat el futur de l'equipament i han apuntat que "el Comitè d'Usuaris s'assegurarà que aquest incident no s'utilitzi com a pretext per reconsiderar el futur de la línia o d'aquest tram tal com ha passat en altres rutes". Els usuaris han remarcat que en cas que aquest tram no estigui reparat, l'SNCF organitzi un servei d'autobús alternatiu paral·lel a la circulació del tren en els trams que no han quedat malmesos i encara s'estan reparant.

Esperant la gran inversió

La línia del Tren Groc està sent objecte d'un projecte de reforma que té un pressupost de 14 milions d'euros. Es tracta, però, d'un projecte que ha de permetre a la línia mantenir-se durant cinc anys més. El Comitè d'Usuaris, en canvi, considera que per garantir de veritat el futur del Canari cal una inversió d'entre 150 i 200 milions d'euros. Aquesta remodelació a fons permetria renovar tota la mecànica i l'interior dels combois. Els usuaris han demanat a l'estat que modernitzi el sistema elèctric i els combois mantenint, però, el caire antic que el converteixen en un atractiu turístic. Després de la temporada d'hivern, el Tren Groc està fora de servei des del març per completar l'actual fase d'obres.