El col·lectiu APiA, Pirineu Opinió, format per una seixantena d'intel·lectuals, polítics i gestors locals, ha denunciat que les obres de reforma que s'estan fent a la carretera LV-4036 d'accés a Lles de Cerdanya estan suposant un delicte ambiental irreparable. El grup d'opinadors ha emès un comunicat en el qual avisen que la petjada que s'està fent al terreny és superior a la necessària, i ha demanat a l'Ajuntament de Lles, la Diputació de Lleida i la Generalitat que replantegin el projecte abans no sigui massa tard. Les obres encara estan en curs.

Els signants de la denúncia, entre els quals hi ha noms com Joan Ganyet, Ernest Altés, Paco Boya, Joan Obiols, Lluís Llobet, Jordi Dalmau, Alfred Pérez-Bastardas, Josep Tallaferro, Carlos Guàrdia, Montse Guiu, Esteban Farrero, Carles Gascón, Sol Gasch, Anna Bonet, Enric Quílez, Carles Pont o Pèir Cóts, argumenten que "les obres en curs d'ampliació de la carretera de Martinet a Lles de Cerdanya són una greu agressió al paisatge, que cap país centreeuropeu permetria". Els denunciants apunten que el projecte era necessari però parteix d'un "error", perquè "el que s'havia de resoldre amb l'ampliació d'un metre de la calçada, la construcció d'una cuneta americana i un nou paviment d'asfalt en calent s'està transformant en una ferida irreversible, amb una plataforma excessiva, immensos desmunts, una pedrera i talussos d'impossible revegetació". Per aquest motiu, "abans que sigui massa tard", el col·lectiu "demana a l'Ajuntament de Lles, la Diputació de Lleida, la Generalitat de Catalunya i a l'opinió pública la revisió immediata del projecte, la reformulació de les condicions d'adjudicació de l'obra i la paralització dels moviments de terra que malmeten tan greument la qualitat del paisatge en aquesta sensible part del Pirineu".

El col·lectiu APiA es va crear i presentar l'any passat a la Seu d'Urgell com un grup d'acció transversal del Pirineu amb l'objectiu de "crear opinió i debat sobre la realitat i la problemàtica de l'Alt Pirineu i l'Aran, especialment als mitjans de comunicació". Les obres van començar a principi d'aquest any amb la finalitat de millorar un dels trams més complicats de revolts del vial que uneix Martinet i Lles, el qual salva un desnivell superior als 300 metres.