L'Escola Jordi Pere Cerdà, l'únic centre educatiu que utilitza com a llengua vehicular el català a l'Alta Cerdanya, s'enfronta a aquest nou curs acadèmic 2016-2017 amb un dèficit pressupostari que s'haurà d'anivellar a mesura que avancin els mesos. Per a la directora de l'escola, Sònia Ferraro, aquest cinquè curs des que es van engegar el projecte educatiu de l'escola serà un dels més durs: si aconsegueixen assolir-lo i sobreviure tindran dret a demanar a l'Estat francès convertir-se en un centre concertat i no privat i, per tant, els sous del personal docent podrà estar, en part, subvencionat.

Fa cinc anys un grup de mestres i pares d'alumnes van posar en marxa l'escola Jordi Pere Cerdà, que es basa en la immersió lingüística del català i el francès. L'objectiu és unir les dues bandes de la comarca, separada per la frontera entre els dos estats. Per això, les aules acullen alumnes francesos i catalans. "Tenim el 50% de cada banda, i això ajuda a aconseguir una immersió en les dues llengües", expressa la directora.

El model ha agradat a les famílies i dels 16 nens que van començar el setembre del 2012, per aquest proper curs ja n'hi ha 42 de matriculats més dos que començaran a mig curs. "A cada nou curs tenim més demanda i això ens demostra que anem pel bon camí", diu Ferraro.

La directora assegura que les famílies franceses tenen interès en el model: "veuen que és útil saber català en aquesta zona, que viu principalment del turisme. A més, consideren l'aprenentatge del català un retorn a les arrels dels seus avis, que sí que el parlaven però que no els el van transmetre". Una altra raó que atrau les famílies és la forma de treball del centre, que s'emmiralla en les escoles rurals catalanes, un model molt poc presents a França. "Si un dia pareix una vaca, deixem el que sigui que estiguem treballant per anar-la a veure. El contacte amb l'entorn també té molt pes", diu.

Per a aquest nou curs, se suma una nova mainadera de francès per tenir cura dels més petits. Així, en total l'escola té dues tutories i una auxiliar en català i una tutora i una auxiliar en francès. Amb aquest model lingüístic, el centre pretén que els alumnes surtin amb plenes competències de català i francès. Quan acaben la primària, els nois tenen l'opció de seguir estudiant a França o a Catalunya, segons prefereixin.

En el futur volen incrementar el pes de l'anglès i del castellà. De moment, per a l'aprenentatge d'aquestes dues llengües utilitzen reforços com tallers, teatre o altres activitats perquè els alumnes entenguin que s'utilitzen més enllà de la classe. "Per al castellà no tenen problemes perquè relacionen l'estructura sintàctica i part del vocabulari amb el que ja saben de francès i català".

Aquest curs, a més, l'equip engegarà una campanya de micromecenatge que servirà per quadrar els comptes o per arreglar el pati. La decisió arribarà un cop sàpiguen quins ajuts reben de les administracions. "Demostrem que en tenim ganes i que el projecte interessa, ens mereixem seguir", exclama Ferrano. La major part del finançament arriba de les famílies, les quals paguen segons els ingressos. L'equip de l'escola, a més, organitza activitats com cursos per a adults per recaptar fons.