La Cerdanya restaurarà set edificis patrimonials de set municipis perquè, quan estiguin en funcionament i proposin activitats, es coordinin en xarxa amb altres equipaments turístics de la vall. Una subvenció dels fons europeus Feder ha permès a la comarca accedir a una ajuda d'un milió d'euros i poder executar un projecte global d'actuacions que ascendeix a dos milions, que acabaran d'aportar els set municipis implicats en la restauració d'edificis.

La consellera de Governació, Meritxell Borràs, va presentar el projecte ahir a la Rectoria de Ger acompanyada de les autoritats locals i comarcals.

El projecte de creació d'aquesta xarxa de turisme cultural s'ha fet sota el paraigua del Consell Comarcal perquè en aquesta concovatòria de les ajudes Feder no s'hi podien presentar els municipis sols. Així, el projecte permetrà recuperar una part del Museu Cerdà de Puigcerdà, Cal Fanxico de Bolvir per acollir el nou ajuntament, la Rectoria de Ger, Cal Travesseres de Bellver, el Casino d'Alp i espais municipals d'Isòvol i Fontanals. Dels dos milions que té com a pressupost el projecte, mig milió és d'IVA, el qual no és subvencionable, de manera que els fons Feder i els set ajuntaments es fan càrrec en una proporció del 50% del milió i mig restant.

Un cop els edificis estiguin restaurats i promovent activitats o visites, el Patronat Comarcal de Turisme els coordinarà per impulsar una xarca de turisme cultural a la qual també s'inclouran els equipaments d'altres municipis que ja funcionen com ara la Farmàcia Esteve de Llívia, l'Espai Ceretània de Bolvir, el Parc dels Búnquers de Martinet o el Museu de l'Esclop de Meranges.

Així, la Cerdanya lligarà, pel que fa a la promoció i l'organització d'activitats, tots els municipis que facin propostes culturals o turístiques a partir del seu patrimoni arquitectònic, de manera que en un futur a mitjà termini hi poden quedar inclosos els disset municipis de la comarca.

La xarxa de coordinació no tindrà cap nom específic sinó que serà el mateix Patronat Comarcal de Turisme qui li donarà forma a través de la gestió.