L'aeroport d'Andorra-la Seu podria esdevenir el primer de l'Estat espanyol on es duguin a terme aproximacions aèries només assistides per sistema GPS. Aquest dimecres, tècnics de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) van fer simulacions d'aproximacions instrumentals per GPS a l'aeroport amb un ATR 72-500, un avió que ja havia operat amb anterioritat a l'aeroport i amb capacitat de 70 places.

El professor titular del departament d'aeroespacial i aeroports de la UPM, Luis Pérez, va explicar que «Espanya encara no té cap aeroport que tingui aproximacions per GPS sense tenir cap altra de les ajudes convencionals». En aquest sentit, va assegurar que «no és complicat, però s'han d'estudiar i prendre les mesures de mitigació per saber què fer en cas de pèrdua de senyal GPS». Va afegir que «aquí seria innovador, però a la resta del món ja s'utilitza». Actualment, l'aeroport de la Seu té característiques de pista visual, és a dir, que les aproximacions s'han de fer de forma visual i que, en cas de nuvolositat, s'han d'avortar els aterratges.

Per canviar de les aproximacions visuals que hi ha actualment a aproximacions instrumentals, cal l'autorització de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria, que depèn de l'Estat. Es va demanar aquesta autorització a l'AESA i aquesta va comunicar a Aeroports de Catalunya que, per implementar aquest sistema, calien informes tècnics de viabilitat.

Així, les proves dutes a terme van servir per demostrar que les aproximacions guiades per GPS a l'aeroport de la Seu són possibles, i respondre d'aquesta manera la demanda d'AESA. Les proves van consistir en vols d'aproximació damunt l'espai aeri de l'aeroport seguint els circuits definits en els estudis i fent vols d'aterratge i enlairament amb càrrega fictícia de passatgers. Pérez va explicar que, sempre que s'implementa un procediment instrumental, el que aporta «és regularitat a les operacions» i «independència de la meteorologia». El professor va destacar que s'ha estudiat la meteorologia a la zona, i que la base de núvols a l'aeroport de la Seu està «en un alt percentatge sobre els 5.000 peus», i que per tant el que s'ha d'aconseguir és deixar les aeronaus instrumentalment per sota dels 5.000 peus i llavors fer l'aterratge de forma visual.

El sistema GPS és un sistema de posicionament per satèl·lit que els Estats Units deixen per a l'aviació civil, i que en molts països s'accepta i s'utilitza, mentre que en molts altres, no. Segons l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI), és obligatori col·locar procediments de vol instrumental en totes les pistes en l'àmbit mundial el 2017. En aquest sentit, Pérez va afirmar que «els sistemes convencionals d'aproximació són obsolets, i que no es poden aplicar a l'aeroport de la Seu quan s'estan traient de la resta d'aeroports». A més, Pérez va assegurar que «l'orografia d'on se situa l'aeroport fa inviable utilitzar els procediments tradicionals».

Les companyies hauran de fer una inversió per tal d'adaptar la instrumentalització de les aeronaus per fer l'aproximació amb GPS. Segons Pérez, «això no és cap problema per a les companyies ,perquè el GPS serà el procediment d'aproximació que s'utilitzarà a escala mundial». Fonts d'Aeroports de Catalunya van anunciar que, després de les proves, hi tornarà a haver reunions amb AESA per sol·licitar la seva validació i aprovació.