La Societat Nacional de Camins de Ferro (SNCF), titular del Tren Groc, està estudiant aplicar un projecte de modernització total de la línia, amb combois tipus metro urbà, que no vol ningú al ter-ritori, ni els usuaris ni les administracions, segons han denunciat els seus representants després de celebrar una nova assemblea general del Comitè d'Usuaris.

L'ens ferroviari, l'Estat, la regió d'Occitània, el departament dels Pirineus Orientals, els ajuntaments involucrats i els mateixos usuaris estan en espera d'un estudi encarregat per totes les parts que s'està realitzant i que el mes de març establirà el futur del popular Canari.

El que està en joc és la supervivència de la línia, la qual passa, segons els representants de la Cerdanya i el Conflent, per una adaptació del material antic a les noves necessitats tècniques. Això permetria al Tren Groc conservar l'estil antic amb què va ser creat fa més d'un segle i que li garanteix el factor turístic. Els actuals vagons de disseny antic circulant per l'entorn natural de la Cerdanya i el Conflent configuren la fórmula idònia que busca el turisme, segons els representants del Comitè d'Usuaris. L'estudi té un pressupost de 100.000 euros, dels quals 25.000 han estat aportats pel departament dels Pirineus Orientals.

L'assemblea general convocada pel Comitè d'Usuaris el cap de setmana passat a Sant Pere dels Forcats va servir per reactivar la lluita popular per la supervivència de la línia. El portaveu del Comitè, Jordi Bartolí, ha remarcat que una vegada se sàpiga el contingut de l'estudi, es fixaran les accions que cal prendre.

Usuaris, ajuntaments i departament tenen l'esperança que el projecte d'inversió reimpulsi el Tren Groc amb els seus dos vessants, el turístic i el de transport públic que permeti els veïns de la Cerdanya, el Capcir i el Conflent desplaçar-se diàriament a Perpi-nyà. Per fer-ho caldria una renovació de les vies i la recuperació de l'antic quadrant d'horaris i freqüències, que en els últims anys ha passat de vuit trens d'anada i tornada a tres.

En l'assemblea, la presidenta dels Pirineus Orientals, Hermeline Malherbe, va refermar el seu compromís de fer costat al Canari davant l'Estat. Si bé l'SNCF i les admnistracions departamentals i regionals formen part de l'Estat, l'ens ferroviari té un pes polític més gran davant les autoritats governamentals de París, segons ha lamentat Bartolí. Això pot fer que la voluntat coincident del departament i de la regió d'Occitània no siguin suficients per assegurar el futur del Tren Groc.