Així ho indica l'estudi informatiu sobre el nou vial que ha fet arribar el ministeri de Foment a l'Ajuntament de la Seu, i que ara és en mans de polítics i tècnics municipals per valorar-lo. En principi, l'equip de govern del consistori urgellenc (CiU i ERC) no troba malament aquesta opció, però abans de pronunciar-se per veure quines al·legacions introdueix, vol consensuar la proposta amb la resta de grups polítics de l'Ajuntament (PSC-Progrés, ICV i el PP), amb els propietaris afectats i amb els municipis d'Adrall i Montferrer i Castellbò, per on ha de discórrer la variant.

Aquest vial, d'uns 7 quilòmetres de recorregut, preveu una carretera de 4 carrils, 2 per a cada sentit de la circulació, i 2 més de serveis. Partiria de l'encreuament de la N-260 i la C-14, al municipi d'Adrall, continuaria cap a Montferrer i Castellbò, vorejaria el futur aeroport i el nou polígon industrial pel nord i arribaria a la Seu, amb dos accessos a la ciutat, per les zones oest i nord, fins a desembocar a la N-145, de la Seu a Andorra. Foment hauria triat aquesta opció «segurament perquè és la que té menys impacte ambiental i social», segons ha explicat l'alcalde, Albert Batalla, tot i que ja ha avançat que per part de l'Ajuntament «es vol buscar el màxim de consens» abans de definir-se. D'aquesta manera, es descartaria el desdoblament del traçat actual, i l'opció més al sud, que també hauria estudiat Foment. Per a Batalla, un dels principals punts de discussió podria ser el fet de construir una carretera desdoblada, «perquè aquí hi estem poc acostumats», tot i reconèixer que la carretera actual «té un volum de trànsit molt elevat». L'important, afegeix, «és que els accessos a la Seu siguin el màxim de permeables i còmodes possible».

Des de PSC-Progrés s'ha instat aquesta setmana l'equip de govern a iniciar «amb urgència un ampli procés participatiu amb tots els grups polítics, la societat civil i l'assessorament tècnic necessari per conèixer el traçat que més convé a la ciutat», segons el portaveu del grup, Jordi Mas, atès que «ja fa 3 setmanes que l'Ajuntament té aquest estudi». Per la seva banda, Batalla assegura que «no s'ha volgut amagar res», sinó que aquests dies, tècnics municipals han estat estudiant la proposta, que també han consultat propietaris dels terrenys afectats pel futur traçat. «El que volem és debat, i que l'opció final sigui la que doni més garanties», diu Batalla. L'Ajuntament convidarà dilluns a la Seu el responsable de Foment a Lleida, Juan Antonio Romero, perquè exposi el projecte a tots els grups municipals. Dies després, convocarà un ple extraordinari per debatre la proposta.