Aquest va ser l’acord a què van arribar ahir representants dels Consells Comarcals del Berguedà, el Solsonès i el Ripollès, delegats de les cambres de comerç d’aquest àmbit territorial, i els alcaldes de Berga, Solsona i Ripoll, en una trobada a Berga, i que es va plasmar amb la signatura d’un manifest conjunt que es farà arribar a la Generalitat i al ministeri de Foment com a institucions competents a l’hora d’ordenar l’execució d’aquests treballs.

El document signat ahir a Berga reivindica la necessitat d’actuar «amb diligència» en el conjunt de millores d’aquesta carretera, entenent que «constitueix una via complementària a l’eix transversal, i contribueix a la seva descongestió», per això «s’ha de considerar la connexió entre Lleida i Figueres com una via de la xarxa bàsica estructurant, i no de la xarxa bàsica secundària». De fet, ja hi ha un pronòstic aproximat d’actuacions de millora del conjunt d’aquesta via, però no convenç els agents polítics i econòmics reunits ahir a Berga, que es queixen d’un cert «desconeixement» pel que fa a calendaris i futurs traçats en alguns trams, segons va explicar el president de la delegació al Berguedà de la Cambra, Enric Montañà. En aquest sentit, a la reunió es va exposar la intenció del Govern d’iniciar el primer trimestre del 2009 els treballs entre Montmajor i Navès, així com l’aprovació del projecte executiu fins a Berga al llarg de l’any, «però encara no tenim clar el traçat que tindrà la nova carretera de Berga a Ripoll». Per ara, hi ha dubtes que el conjunt de les millores es pugui enllestir en un termini inferior «als 6 o 7 anys», tal com es va posar de manifest a la trobada d’ahir, per això s’exigirà el màxim de rapidesa, tant a la Generalitat com al ministeri de Foment, en aquest cas pel que fa al tram entre Ripoll i Olot (encara pendent d’estudi), que competeix a l’estat perquè coincideix amb l’eix Pirinenc. Així doncs, un cop signat el manifest, el proper pas serà la convocatòria a mitjan gener amb tots els diputats adscrits a les comarques afectades per l’eix en qüestió amb l’objectiu d’aconseguir noves adhesions. Tot seguit, es demanarà una entrevista amb el director general de Carreteres de la Generalitat, Jordi Follia, i després, amb el conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal.

A la reunió d’ahir, la coincidència va ser unànime a l’hora de defensar els interessos del territori en les millores de la C-26, tant en l’aspecte econòmic i comercial, com turístic. Per al president comarcal del Berguedà, Sergi Roca, és una necessitat per garantir el reequilibri territorial «del qual tant es parla, però que aquí no arriba», mentre que el president comarcal del Solsonès, Marià Chaure, va puntualitzar que «ja ens toca, perquè la gent de muntanya també som catalans».