bages

L´empresa de Florentino Pérez farà l´eix diagonal, que al Bages s´iniciarà el 2009

12.12.2008 | 01:00

La connexió directa entre la Catalunya central i el Garraf a través del futur eix diagonal serà una realitat el 2012.

Aquest és el calendari que ha definit la conselleria de Política Teritorial de la Generalitat, que ahir va adjudicar formalment les obres de construcció d’aquesta carretera a una agrupació d’empreses formada per CAT Desenvolupament de Concessions Catalanes SL i Iridium Concesiones de Intraestructuras SA. Aquesta segona és una filial d’ACS, l’empresa que dirigeix l’expresident del Real Madrid Florentino Pérez.

El nou eix que anirà des de Manresa fins a Vilanova i la Geltrú tindrà 67 quilòmetres de longitud, 35 dels quals seran de nova construcció. La carretera serà d’un carril per sentit, excepte 13 quilòmetres –entre Vilafranca del Penedès i Vilanova– que seran autovia.

Pel que fa al calendari d’obra, que s’ha dividit en quatre trams, un dels que afecten el Bages serà el primer per on es començarà a treballar. Es tracta de la construcció del tram entre Castellfollit del Boix (Bages) i Igualada (Anoia), que es començarà el segon semestre de l’any que ve i que es preveu que estigui enllestit el segon semestre del 2011. Per contra, l’altre traçat nou que s’ha de construir a la comarca, el que anirà des de Sant Salvador de Guardiola fins a enllaçar amb l’eix transversal, entre Manresa i Sant Joan (el que va aixecar una forta polèmica pel seu pas pel Suanya), no és previst que es comenci a executar fins al primer semestre del 2010, per acabar-lo el 2012.

Entremig d’aquests dos trams (de Sant Salvador a Castellfollit) hi ha l’únic ja construït al Bages, amb un recorregut de 10,6 quilòmetres i que es va posar en servei el 2005. Entre Sant Salvador i la connexió amb l’eix transversal s’obrirà una traça configurada per tres túnels, de 260, 190 i 170 metres de longitud, respectivament, i un gran viaducte de 850 metres de longitud per damunt de la riera de Rajadell, al terme de Manresa, i un altre de 100 metres sobre el torrent de la Por, en terme de Sant Salvador.

El tram de Castellfollit fins a Igualada tindrà una longitud de gairebé 7 quilòmetres, que començaran a l’enllaç de Maians fins a connectar amb la C-15 a l’enllaç amb l’antiga N-IIa. Aquesta traça passarà també pels termes municipals d’Òdena, Castellolí i Vilanova del Camí. Quant a la resta del recorregut d’aquest eix diagonal, el que va d’Igualada a Puigdàlber (21 quilòmetres) ja està construït i només se n’ha de fer el condicionament. Entre Puigdàlber i Vilanova s’ha de construir un tram nou d’un carril per sentit fins a Vilafranca (4,1 km), una variant a Vilafranca i desdoblar l’actual C-15 entre aquesta població i Vilanova. En tot el recorregut hi haurà 16 enllaços, 10 túnels (tres dels quals dobles) i 16 ponts.

Enllaços recomanats: Premis cinema