De fet, és una de les primeres comarques que disposen d’una radiografia detallada i digitalitzada, municipi per municipi, d’aquesta complexa xarxa de vials. Es tracta d’un treball que ha liderat el Consell Comarcal i que ha suposat inventariar un total de 4.406 quilòmetres de camins (tots aquells que tenien una amplada igual o superior als 2 metres). D’aquesta manera, els vials queden identificats i ubicats sobre el territori amb un format digitalitzat, amb una fitxa completa sobre les seves característiques, condicions i estat de conservació. L’inventari es va presentar ahir formalment a ajuntaments i altres institucions implicades.

Una de les conclusions que ha permès extreure aquesta exhaustiva radiografia és que la major part dels camins que componen aquesta xarxa no reuneixen unes condicions prou operatives per a emergències -es pensa bàsicament en les tasques d’extinció d’incendis- perquè no permeten la circulació creuada de vehicles de bombers per la inexistència d’apartadors, giradors o cruïlles de camins en trams inferiors a 200 metres.

La meitat de la xarxa és en només 9 municipis

De l’anàlisi estadística de l’inventari es desprèn que un total de nou municipis concentren el 50% dels quilòmetres de camins de la comarca. Sant Mateu de Bages se situa al capdavant amb un total de 366 quilòmetres, i completen aquesta llista Navàs, Avinyó, Sallent, Castellfollit, Santa Maria d’Oló, Fonollosa, Moià i Cardona. A l’extrem oposat hi ha municipis com Navarcles, que només té 18 quilòmetres d’aquesta xarxa inventariada. Els camins connectors -que comuniquen poblacions i carreteres, i els que donen accés a pobles aïllats i equipaments, que desenvolupen les funcions més bàsiques de connectivitat del territori- sumen un total de 1.800 quilòmetres i representen el 41% dels de la comarca.

De la xarxa inventariada, el 40% (1.759 km) té una amplada d’un màxim de 2,5 metres. L’estudi també conclou que pràcticament la meitat (el 47%) presenten un bon estat de conservació, mentre que en el 41,3% és regular o deficient. D’aquests prop de 4.500 quilòmetres, només el 7,1% és asfaltat. Pel que fa a la titularitat, el 52,7% són de propietat municipal i el 45,4% de propietat privada.

Aquest inventari ha de servir per a l’aplicació de la regulació de l’accés motoritzat als camins, per a la programació d’actuacions de conservació i millora, per a l’actualització de la xarxa viària dels plans de prevenció d’incendis i de protecció civil i per a la definició d’itineraris turístics, entre d’altres.