Aquesta xifra, encara estimativa, suposarà una inversió tres vegades superior a la que es va realitzar a la mateixa zona, la paret dels Degotalls, quan a principi del 2007 ja es va haver de refer dels efectes d’una primera gran esllavissada.

La valoració la va fer ahir el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, en la reunió que va mantenir amb el President de la Generalitat, José Montilla; el vicepresident, Josep Lluís Carod-Rovira; i el conseller d’Interior, Joan Saura, per fer balanç dels efectes del temporal de pluja, vent i neu que va afectar Catalunya des del 26 de desembre.

Fonts de la conselleria van concretar que l’alt cost d’aquesta intervenció, respecte a la que es va realitzar a la mateixa zona encara no fa dos anys, es deu principalment que el volum de l’esllavissada i l’àrea d’afectació són molt superiors i que tant els treballs de restitució com els d’aplicació de mesures de seguretat seran també més importants, amb la reposició de xarxes protectores que han quedat destrossades i la instal·lació de noves.

El 2007, el Govern va invertir prop de 600.000 euros per refer l’esllavissada que hi va tenir lloc a principi de gener d’aquell any. En aquella ocasió, la intervenció va consistir a inspeccionar sobre el terreny l’àrea sensible per identificar tots els blocs de roca inestables i fer-ne caure un volum de 275 metres cúbics i unes 670 tones de pes, mitjançant gats hidràulics i voladures.

Posteriorment, es va instal·lar en el talús que queda situat entre la carretera i la via del cremallera una línia protectora de 114 metres de longitud, el que es coneix com a barrera dinàmica, pensada per amortir l’impacte de roques de fins a 10 metres cúbics. També, com caldrà fer ara, es van fer reparacions a la via del cremallera, ja que en van quedar malmesos un tram de catenària i murs de protecció. A més, després d’aquell primer despreniment de gran magnitud, el Patronat de Montserrat va eliminar una vuitantena de places de pàrquing que hi havia en el sector on llavors i ara han anat a parat les tones de roques caigudes.

D’altra banda, el conseller Joaquim Nadal va insistir ahir en el fet que la intensitat de les pluges i el mal temps impedeix de moment l’inici de les tasques de de-senrunament de la paret, que es faran especialment dificultoses fins que les condicions meteorològiques no canviïn.

Fins que aquesta primera fase dels treballs no estigui finalitzada i la paret no estigui consolidada, no es podrà procedir a netejar les carreteres d’accés. «Aquest és el motiu pel qual hem dit que probablement durant dues setmanes no serà possible accedir en cotxe a la muntanya de Montserrat», va reiterar Nadal. Mentre no quedin netes les carreteres, tampoc no començaran els treballs de reparació de la catenària afectada del tren cremallera.