ENRIC BADIA / MANRESA
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha anul·lat el decret de la Generalitat que va permetre fer la presó de Lledoners amb un procés urbanístic que ara no es considera legal. El Tribunal Superior, segons ha pogut saber Regió7, especifica que és possible fer una presó en un terreny qualificat com a no urbanitzable inicialment, però que cal primer fer una modificació del pla general urbanístic municipal. La Generalitat i l’Ajuntament de Sant Joan, guiats per les presses que tenien per poder disposar d’un nou centre penitenciari, no van triar la via de la modificació del pla general, més llarga en la tramitació, sinó la de redactar un pla especial, una figura de menor rang.
La Generalitat i Ajuntament, com a responsables del procés urbanístic i de l’obra que es va dur a terme, hauran de veure ara com normalitzen un equipament que es troba en una situació irregular, i quin és el procés judicial que segueixen després d’aquesta sentència contrària.
La resolució del tribunal del contenciós administratiu on es va veure el cas «estima» el recurs interposat per Respectem el Pla de Bages contra una resolució del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, que donava via lliure a la tramitació urbanística seguint el procediment de la redacció d’un pla especial. I declara aquesta resolució de Nadal «nul·la de ple dret».
En l’argumentari de la plataforma Respectem el Pla de Bages hi havia el fet que el procés urbanístic no s’ajustava a llei, com ara ha ratificat el jutge, però també que es tractava d’un sòl d’ús agrícola definit específicament en un pla general urbanístic que l’Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada havia aprovat el juny del 2003, poc abans de tenir sobre la taula la implantació d’un centre penitenciari al seu municipi. La plataforma Respectem el Pla de Bages, que en els primers mesos de debat sobre la instal·lació de la presó al Bages va mantenir una actitud molt combativa, ara havia deixat de banda la protesta i havia centrat els seus esforços en el procés judicial. La sentència d’ara actua contra els interessos de la Generalitat i de l’Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada, però també suposa una victòria a mitges per a la plataforma, perquè especifica que és un error de procés i no qüestiona l’oportunitat de fer un centre penitenciari en un terreny com el que es va triar.
Lledoners és un dels centres que han de servir per descongestionar la Model de Barcelona i per apropar els presos al territori.