El treball de recerca posa de manifest que la major part d'alumnat, sigui immigrant o autòcton, té una actitud favorable envers el català i el castellà. L'estudi, coordinat pel professor de la UdL, Cecilio Lapresta, ha resultat guardonat en la modalitat d'Investigació educativa, premi dotat amb 15.000 euros.

L'estudi, efectuat entre 681 alumnes d'escoles de la comarca d'Osona -un territori amb dilatada experiència en recepció d'immigrants- i de diferents comarques de Lleida, posa de manifest que, quantitativament, les actituds envers el català i el castellà del conjunt de l'alumnat -ja sigui immigrant o autòcton- són majoritàriament favorables envers les dues llengües.

Tot i així, l'estudi reflecteix que entre els alumnes autòctons, les actituds favorables ho són en un percentatge més elevat respecte la llengua catalana, mentre que l'alumnat que prové de països llatinoamericans mostra actituds menys favorables envers el català.

De tota manera, la recerca adverteix que no tot pot explicar-se per l'origen dels estudiants i que els alumnes que tenen actituds positives envers el català i el castellà, són els que se senten valorats i han desenvolupat, per tant, un important grau de satisfacció amb la seva vida a Catalunya.

L'estudi conclou que l'aprenentatge de les llengües de la societat d'acollida per part de l'alumnat immigrant passa per tenir una bona consideració a l'escola, i a la societat, de la llengua i la cultura de l'alumnat estranger. Això, que els enfortirà l'autoestima, contribuirà a desenvolupar actituds positives envers l'aprenentatge de la llengua catalana.

A més de Lapresta han participat en aquesta investigació Àngel Huguet, Clara Sansó, Judit Janés, Silvia Maria Chireac, Mònica Querol i José Luis Navarro. Aquest és el segon cop que membres del grup de recerca de la UdL Plurilingüisme, Interculturalitat i Educació, que dirigeix el catedràtic Àngel Huguet, són distingits amb aquest premi. Va ser en la convocatòria de l'any 2003, quan Huguet i Navarro van rebre també el 2n Premi d'investigació educativa pel treball 'El coneixement de la llengua castellana en l'alumnat immigrant de 1r d'ESO. Un estudi empíric'.