El símbol perdut es la cinquena novel·la de Dan Brown (Exeter, EUA, 1964), un autor amb rècord editorial pel Codi: va aconseguir vendre'n 81 milions d'exemplars a tot el món; més de tres milions en castellà i més de 150.000 en català. Ara, sis anys després, protagonitza un autèntic boom editorial amb una novel·la que torna a protagonitzar l'expert en simbologia de Harvard Robert Langdon, embolicat en secrets de maçoneria. La clau resideix en els orígens d'una organització que s'ha mantingut en secret i que practica rituals arcaics. L'acció transcorre a Washington, durant 12 hores, i comença quan Langdon és convocat per Peter Solomon, maçó, filantrop i el seu antic mentor, per fer una conferència al Capitoli. Però Solomon és segrestat i Langdon només troba una mà tatuada amb cinc símbols.

Brown va revifar (i de quina manera!) la novel·la d'aventures (acció, misteris, societats secretes...) amb rerefons pseudohistòric. I polèmiques a banda (la condemna del Vaticà al Codi), l'èxit del llibre va fer ressorgir la gana per la novel·la històrica (en totes les seves variants) fins que Larsson va imposar ara fa uns mesos el gènere negre. Segons Dolors Pardo, de la llibreria Parcir, els taulells dels establiments són, ben bé, el mirall del que es cou a nivell de màrqueting editorial. Així, "en els últims mesos tot ha estat novel·la policíaca, especialment nòrdica, com abans ho havia estat la històrica amb Brown". Qui serà el proper?