Les diferents mirades a la violència en països en conflicte de nou fotògrafs, entre ells Emilio Morenatti, Walter Astrada i Alfonso Moral, són les protagonistes de l'exposició del premi FotoPres 09, que inclou 135 imatges que podran veure's a partir de demà al CaixaForum de Barcelona.

La mostra, que es clausurarà al febrer del pròxim any, serveix per a donar a conèixer al públic els treballs reconeguts en la dinovena edició del premi FotoPres, instituït per La Caixa l'any 1982 amb l'objectiu de reconèixer la tasca dels fotoperiodistes.

En aquesta ocasió, la sèrie guanyadora és la titulada "Violència de gènere", una galeria de retrats del andalús Emilio Morenatti -que es va iniciar en l'ofici en 1992 de la mà de l'Agència Efe- de dones pakistaneses que han sofert atacs amb àcid i, els seus rostres, principalment, quedaran desfigurats per a tota la vida.

Morenatti, que compta amb un esment d'honor del World Press Photo 2007, ha cobert guerres a Pakistan, Orient Mitjà o Afganistan, on el passat mes d'agost va perdre un peu al trepitjar una mina antitanc.

El fotògraf ha explicat que la sèrie guanyadora del concurs, que està dotat amb 19.000 euros, és el resultat de més de sis mesos de treball durant els quals es va acostar a un grup de dones pakistaneses que treballaven en un saló de bellesa per a ajudar-se les unes a les altres també atacades amb àcid.

En un primer moment, el fotògraf volia centrar-se en el que passava en aquell espai, però "aviat vaig veure -ha dit- que darrere de cadascuna de les dones havia una història, i, encara que sóc un dolentíssim retratista, es va convertir en un desafiament, amb ajuda de la meva dona, el poder reflectir tota aquesta violència domèstica".

Àfrica i Orient Mig

L'argentí Walter Astrada, que ha obtingut el segon premi amb "Violència postelectoral a Kenya", ha incidit en que les seves imatges, obtingudes en el país africà al gener de 2008 en tot just quinze dies, volen reflectir el moment viscut en aquella zona després d'unes eleccions, amb més de 1.300 morts, "en la que els polítics van començar a jugar amb la gent, molta de la qual ho havia perdut tot".

Altra sèrie impactant, premiada amb el tercer lloc del FotoPres 2009, és la realitzada per Alfonso Moral, qui també ha cobert diferents conflictes a Palestina, Síria o Iraq, i que aquí s'endinsa pel Líban, documentant la seva realitat social, allunyant-se dels estereotips, i contraposant la placidesa d'un mar en calma amb els efectes del foc als blocs de pisos dels barris populars.

Fotògrafs becats

L'exposició es complementa amb les propostes dels sis fotògrafs que van obtenir una beca l'any passat: Lurdes R. Basoli, Fosi Vegue, Marta Ramoneda, Aleix Plademunt, Mikel Aristregi i José Luis Expósito.

Basoli, emprant el blanc i el negre, recorre les favelas de Caracas (Veneçuela), on, en la seva opinió, "la vida val el preu d'una bala", mentre que Fosi Vegue, el que més s'allunya dels treballs dels seus companys, fixa la seva càmera en una sala de festes que va tenir la seva època daurada en la dècada dels setanta.

Marta Ramoneda, companya de Morenatti, torna a Pakistan per a aproximar-se al dia a dia de la comunitat de transexuals en aquesta república islàmica i mostra el difícil camí que han de seguir cada dia.

Un altre dels becats, Aleix Plademunt, viatja fins a la rica ciutat de Dubai per a mostrar petits espais, fugint de la "èpica" de les grans construccions d'enginyeria que han fet famós el lloc.

La sèrie de Mikel Aristregi és un document gràfic sobre els estralls de l'alcohol entre els rodamóns de la ciutat d'Ulan Bator, capital de Mongòlia, i el barceloní José Luis Expósito en "Hostes de Déu", sense sortir de la seva ciutat, relata en imatges la convivència d'un grup de persones d'origen subsaharià en situació irregular.