M

és dies i espais. Aquests dos factors han estat fonamentals per fer créixer, una mica més, el festival d'experimentació musical, improvisació, sorolls i nous sons, Gargall. En la tercera edició i a l'espera de conèixer quina és la xifra final d'assistents, des de l'organització qualifiquen el certamen d'enguany "d'èxit rotund".

Eduard Finestres, ànima del projecte, va explicar ahir a aquest diari que el Gargall del 2010, organitzat per l'associació Setge Cultural i amb el patrocini d'El Vermell, ha destacat per haver tingut l'assistència d'un públic més divers. "Incrementar els espais ens ha permès acostar-nos també a la canalla i al públic més familiar", va dir. Amb una oferta d'activitats molt més àmplia, propiciada en part perquè s'ha perllongat durant més dies -abans en tenia quatre i aquest any quinze-, han destacat, especialment, les propostes de Circuit Bending, que han estat també les encarregades de posar-hi el punt final.

L'Espai 7 del Casino ha acollit, des de divendres fins ahir, un laboratori sonor de Circuit Bending, art sonor i sons. Així, s'hi va donar a conèixer les particularitats d'aquests processos creatius, que consisteixen a provocar curtcircuits a dispositius electrònics de baix voltatge -des de joguines velles, fins a ràdios, instruments modificats o batedores-, amb l'objectiu de donar-los vida i convertir-los ens instruments musicals generadors de so. El canari Juan Matos Capote, pioner del Circuit Bending a la península, va ser un dels encarregats de mostrar als assistents aquesta finalitat. Així, amb una ràdio modificada, va ser capaç d'emetre sorolls similars als d'un trepant, cops de martell o grans de sorra caient, davant una vintena d'assistents. "El Circuit Bending és una pràctica minoritària, i molts no ho entenen. A mi m'agrada explicar-los que t'ofereix la possibilitat de donar vida a les coses i crear possibilitats de sons infinites amb un instrument personal i únic, creat per un mateix", va comentar el canari. Matos Capote, que és al capdavant de la discogràfica barcelonina Circuit Torçat, especialitzada en les pràctiques experimentals, no va ser l'únic dels artistes de Circuit Bending presents al Casino. El col·lectiu Autonoise, l'orquestra Els Luthiers Drapaires, Telenoika i Dudu també hi van fer demostracions particulars.

D'aquest Gargall 2010 han destacat, a més a més, les quatre hores d'actuacions i de demostració al convent de Sant Francesc del passat dissabte 6, Còlics, "que va tenir molt bona resposta", segons comenta Finestres, com també la jornada de debat sobre la creació experimental, a l'auditori de Caixa Manresa, "que va encantar els assistents", afegeix.

Tot i el format d'enguany, des de l'organització no asseguren que el Gargall vinent segueixi la mateixa línia. "Si per alguna cosa destaca el festival és perquè no segueix cap patró i es reformula cada any", diu Finestres. Tot i això, per a la quarta edició, l'organització ja es planteja la possibilitat d'incloure propostes sobre la creació experimental de la dona i projectar el certamen cap a Europa, "on ja és un festival de referència per a aquest tipus d'artistes", conclou.