A un lladre al fecinema.Moment en què el lladre torna a l'auditori i es projecta el seu retrat robot. Una de les assistents fent de testimoni del succés descrivint el delinqüent als Mossos perquè elaborin el retrat robot.Daniel Martínez i Carles Quílez expliquen els detalls de la investigació criminal

Auditori de la Fundació Caixa de Manresa. El director del Fecinema Carles Ortega, Kop, es disposa a presentar l'acte. Un company de l'organització l'atura: li ha de donar una bona notícia. Sembla que l'Ajuntament de Manresa els acaba d'entregar la subvenció que necessitaven per poder acabar el Festival Internacional de Cinema Negre. Kop, amb el xec a la mà, ho està anunciant al públic quan de sobte un dels assistents s'aixeca, li posa una navalla al coll i l'obliga a entregar-li el xec.

Aquest va ser l'escenari que ahir va donar el tret de sortida a La cara de l'assassí. Si l'any passat el Fecinema i els Mossos van voler fer una demostració de com es treballava en l'escena d'un crim, la mostra criminal escollida per a aquesta edició va ser la de com es confecciona un retrat robot. I els poc més de deu segons que va durar el robatori havien de ser suficients.

Tres persones del públic van voler fer de testimonis. Deien ser capaços de definir amb detall la fisonomia del lladre. Tots coincidien que era alt, moreno, amb la cara prima, ulls foscos, el nas pronunciat i que duia patilles. No obstant això, hi havia diferències a l'hora de voler ser més específics. Mentre que un deia que mesurava 1,75 metres, l'altre 1,80 i el tercer 1,85. Tampoc no es posaven d'acord en l'edat. Per a un eren gairebé 40 anys, per a l'altre 25 i per al darrer 30. Finalment, Santi Tugores, l'agent dels Mossos d'Esquadra que s'encarregaria d'elaborar el retrat robot, opta per escollir el testimoni de la Montserrat.

El mosso i la Montserrat marxen a una sala independent per confeccionar el retrat robot. Mentrestant, l'escriptor Carles Quílez, director de l'Àrea d'Anàlisi de l'Oficina Antifrau de Catalunya; i el sotscap de la policia científica dels Mossos, Daniel Martínez, pugen a l'escenari per explicar als assistents les tècniques emprades per dur a terme el retrat robot del delinqüent. Darrere seu es projecta la trobada entre el mosso i la Montserrat. A diferència del que molts pensaven, Tugores fa el dibuix amb paper i llapis. "Sí que és cert que hi ha molts programes informàtics que permetrien aconse-guir una imatge quasi idèntica, però ho seria tant que gairebé seria una fotografia. I amb una foto costa més distingir la persona, perquè no en distingeixes els trets característics", va aclarir Martínez davant la sorpresa.

El retrat robot es va enllestir en poc més de 40 minuts, temps que els assistents van poder aprofitar per conèixer nombrosos detalls de la investigació criminal. I llavors, amb el dibuix projectat, va entrar el lladre i es va fer el silenci. Realment, eren calcats. I sí, els diners van ser recuperats i el Fecinema podrà continuar.