La matinada del proper dilluns el setè art tornarà a ser testimoni de la cerimònia dels premis més populars del planeta. I si en ocasions anteriors la incertesa ha caracteritzat qualsevol expectativa, enguany tot indica que som davant d'uns guardons d'allò més previsibles. En tot cas, com que les sorpreses -quan es produeixen- són un dels ingredients més atractius dels Oscar, esperem que les línies següents no s'ajustin gens al que ha de succeir. I si és així, endavant. Aquests Oscar, a més, es recordaran per no tenir, finalment, l'equip de Pa negre assegut al Kodak Theatre de Los Angeles; però sí per tenir entre les pel·lícules nominades dues produccions amb segell català: d'una banda, Midnight in Paris, de Woody Allen; i d'altra, Chico & Rita, de Fernando Trueba i Xavier Mariscal.

Els Oscar 'cantats'

?Millor pel·lícula:The Artist ha arrasat d'una manera tan contundent en els guardons que s'han donat fins avui (Globus d'Or, Bafta, Goya...), que si no s'emporta els Oscar seria gairebé un contrasentit. És una comèdia encantadora, cinèfila, que reivindica el talent del cinema mut i que no ha generat ressentiments en cap sector. A més, les seves rivals arriben amb poca força per treure-li el gran premi.

?Millors actor i actriu de repartiment: uns altres premis amb un enorme consens al seu voltant són els de Christopher Plummer, per Beginners, i Octavia Spencer, per Criadas y senyoras. Han guanyat el premi del sindicat dels actors, que són exactament els mateixos que voten els Oscar, però també s'han endut tots els altres guardons. A més, a l'Acadèmia de Hollywood els encanta reivindicar minories, com és el cas del paper gai d'ell i el de la minyona afroamericana i menyspreada d'ella.

?Millor direcció artística:La invención de Hugo és un film fascinant, però li han quedat massa lluny els grans premis. És una bona ocasió perquè la pel·lícula destaqui en aquelles categories anomenades tècniques. La seva direcció artística és una nova obra mestra de Dante Ferretti, guanyador de l'estatueta daurada per El aviador i Sweeney Todd, i el film també té moltes possibilitats d'endur-se les dues categories dedicades al so.

?Millor música: La música de The Artist té un pes narratiu massa fort perquè no s'endugui l'Oscar. Les orquestracions de la pel·lícula contribueixen d'una manera decisiva a fer-la entendre i aquest film és comunicació pura. La cinta d'Els muppets també destaca en la categoria de cançó.

?Millor film d'animació: Sense la competència de Tintín, que va caure de les nominacions incomprensiblement, la vital Rango s'ha quedat com l'única pel·lícula amb possibilitats reals de guanyar el premi. La catalana Chico & Rita ja ha triomfat tenint presència als guardons... però mai no se sap. Uns altres personatges animats, els simis d'El orígen del planeta de los simios, parteixen com a màxims aspirants en la categoria d'efectes especials.

?Millor film de parla estrangera: Una separación hauria de guanyar després de convèncer Berlín i els Globus d'Or -fins i tot el guió tindria possibilitats- i només la seva procedència iraniana, amb un enorme conflicte polític al darrere, podria alterar-ne les seves possibilitats.

Els Oscar probables:

?Millor director: Els Globus d'Or van separar els guardons de film (The Artist) i director (Martin Scorsese per La invención de Hugo), però l'associació de directors va confirmar que The Artist i Michael Hazanavicius són els favorits de la categoria. Però si l'Acadèmia té un prejudici contra els francesos, apostaran per un veterà de casa com Martin Scorsese.

?Millor actor: Fa uns mesos, George Clooney (Los descendientes) era el primer en les apostes gràcies a la seva constant bona feina com a productor, director, guionista i també intèrpret. Però no ens enganyem, ara Jean Dujardin (el protagonista de The Artist) ho té tot per endur-se enguany el premi gràcies a un treball emotiu i expressiu que s'ha posat a la butxaca els nord-americans.

?Millors guions:Los descendientes segurament no rebrà premis ni al millor film ni a l'actor principal, com va passar en els Globus d'Or, però es compensarà amb el premi al millor guió adaptat, un reconeixement a la seva principal virtut. Menys clar és el premi al guió original amb Woody Allen (Midnight in Paris) en competència directa amb The Artist. El film de major èxit d'Allen en molt de temps contra el film de l'any. Duel servit!

?Millor fotografia: Alguns probablement diran que El árbol de la vida, de l'inclassificable director Terrence Malick, és poca cosa més que un àlbum de fotografies molt boniques i suggerents i potser per això el poder de les imatges d'Emmanuel Lubezki queda encara més emfatitzat. Només podria eclipsar-lo l'embranzida del coherent blanc i negre que presenta The Artist.

Els Oscar incerts:

?Millor actriu: la gran incògnita de la nit consisteix a saber si Meryl Streep guanyarà el seu tercer Oscar. Ja té el Globus d'Or, el Bafta, i el més important, una campanya publicitària espectacular gràcies als germans Weinstein, que també són al darrere de The Artist. Però Streep competeix amb la Viola Davis de Criadas y señoras, amb un personatge infinitament més agraït que la seva Margaret Thatcher. Viola Davis té el premi del sindicat d'actors i per a molts aquest guardó acaba marcant la diferència. El film de Streep també destaca i molt en la categoria de maquillatge, però Harry Potter aspira a fer el seu darrer truc de màgia i endur-se'l.