D

e tot cor, publicat per Edicions de l'Albí, són 32 narracions, de 32 autors de la Catalunya central, d'estils tan diversos que van del lirisme a l'humor, passant pel surrealisme i la ironia.

Tomàs Àrias ens presenta un escriptor enlluernat per una mulata colombiana, amb l'ombra de García Màrquez i l'amor a la literatura com a rerefons; el conte de Lluís Calderer, d'estil rodoredià, mostra una protagonista voluble i capriciosa; Lluís Casals, amb un to molt divertit, ens parla de la peculiar història d'una russa rossa i un calb de Ripoll; un servidor hi té un relat sobre un regal que fa 25 anys que espera que l'obrin; Lluís Cerarols ens trasllada els dubtes d'en Vinyals, que no sap si llançar-se o no a l'amor; David Clusellas recrea una història d'amor avinyonenca, amb caràcter universal; Jordi Cussà ofereix una píndola literària breu però intensa amb el retrat crepuscular d'un home solitari que s'acaba de llevar; Pilar Duocastella ens fa conèixer la Lolines, una prostituta carregada de poesia; Jordi Estrada ens parla de l'amor i de la llibertat en un relat que barreja ironia i lirisme; Pasqual Farràs posa la força de la seva prosa al servei de la història d'una noia que torna a Solsona després d'haver viscut fora; Agustí Franch analitza, en un relat divertidíssim, les fantasies d'unes iaies amb el fisioterapeuta; Teresa Franquesa reconstrueix i rescabala, a través dels seus protagonistes, una antiga i trista història d'amor; Jaume Huch s'aproxima, en clau irònica i amb desenllaç sorpresa, al desengany amorós; Cesc Martínez, com Duocastella, també construeix una prostituta redemptora, en aquest cas envers el soldat que és a punt de marxar a la guerra; Zulima Martínez actualitza el mite de Narcís en un ambient oníric i inquietant; Joan Jordi Miralles, fidel al seu estil de to estripat i llenguatge extrem, presenta la història d'amor entre un home i la seva gossa; Abraham Mohino narra el viatge a Sicília d'una parella que vol posar a prova la solidesa de la relació; Pep Molist explica com la Martina viatja a l'altre barri on busca el seu avi que acaba de morir; Màrius Moneo fa una al·legoria de la vida en parella a través d'una curiosa recreació de La metamorfosi kafkiana; Sònia Moya fa aflorar un contrast de sentiments davant d'un cor de vaca que ha de servir per fer un treball escolar; la narració de Daniel Peñarroja explora el món de les infidelitats d'una manera força surrealista; la història d'amor de Joan Pinyol té regust mariner; la de Marila Pons, en canvi, recrea la tendresa de l'amor entre infants; Manel Quinto construeix una història d'amor en temps de guerra on intervenen Petrarca i la seva estimada, Laura; Teresa Roig parla de les rutines de la relació en parella; Jordi Santasusagna, que amaga un dels finals més sorprenents del recull, uneix amor i bogeria; Jaume Serra Fontelles recorda, amb to malencònic, un amor que no va ser; Josep Maria Solà escriu una carta al pare dura, sincera i honesta; Marta Teixidó furga, a través de quatre petites històries, en alguns matisos sobre l'amor i el desamor; Josep Tomàs Cabot, el més veterà de la colla, fa un assaig narratiu sobre la mort per amor en Shakespeare, Goethe i Tolstoi; i, finalment, a Montserrat Vilarmau l'amor i el desamor li serveixen per fer una al·legoria política.